Vrijheid van meningsuiting of beledigen.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Nov 9 09:09:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nou even iets anders Ger,
>
> Nog gekker. Want over wat wel en niet mag en gehandhaafd zijn we het eens
> behalve over woorden die beledigend zijn.Ik be tegen het verbeiden van de
> diep beledigende bijbel, koran en tora, jij waarschijnlijk voor.

Daar gaan we weer, je neemt maar even aan dat ik daar voor ben.
Hou eens op anderen je mening op te dringen Fritz. Het interesseert me geen
bal of die boeken verspreid dan wel verboden worden want ik lees ze niet.
Ik respecteer de mensen die er troost, moed en rust uit halen en verafschuw
de mensen die het gebruiken als excuus om te moorden en dergelijke.
Die mogen ze van mij levenslang opsluiten en op water en brood zetten.
Maar hou nu eens op met beschuldigingen te uiten Fritz dat ik mensen aanval,
slachtoffers en woordvoerders.
De enige vraag die ik gesteld heb is waar vrijheid van meningsuiting ophoudt
en beledigen cq kwetsen begint, een vraag Fritz geen stelling maar een
vraag!!!
De enige kritiek die ik op Theo heb en zal blijven houden is dat ik het
allesbehalve slim vindt om mensen te kwetsen, uit te schelden op het moment
dat je al bedreigd wordt en je weet dat er gevaren op de hoek liggen. En dat
geldt voor nog een paar. Daarmee zoek je de risico's op. Maar daarmee zeg ik
niets, helemaal niets over of iemand oprecht is niet en of iemand wel of
niet de problemen kent.

Wim Kok riep op om het wij/zij denken te voorkomen en Balkenende zei
gisteren precies hetzelfde. Jij noemde dat afschuwelijk in een van je mails.
Wat ze daarmee bedoelen is dat we niet moeten vervallen in wat er momenteel
bezig is. Jij zit op instructies te wachten en voor jou is het al oorlog
krijg ik de indruk.
Moet er morgen dan maar een waarschuwing uitgaan voor Amsterdam-oost om de
stad te verlaten omdat we gaan bombarderen, nee toch hoop ik.
Je blijft consequent 2 problemen door elkaar halen Fritz en ogenschijnlijk
bestaat er maar 1 probleem voor jou. Enwel de problemen in de getto's.
Niemand hier die ze ontkent, ook ik niet. Maar nogmaals er is meer aan de
hand. De Belgische minister, ik ben zijn naam kwijt, zei het gisteren
treffend, wij hebben dezelfde problemen ook en nemen ook maatregelen. Maar
dat Nederland aanslagen te verduren krijgt heeft vooral te maken met het
feit dat we denken overal haantje de voorste moeten zijn, en achter Bush
aanrennen als loopse hondjes. Irak, Afganistan.
Dus met alleen het aanpakken van de problemen in de wijken in Amsterdam zijn
we er niet. Natuurlijk moet dat gebeuren maar het andere ook.
In Belgie, Duitsland, Frankrijk, al die landen die niet zijn meegegaan in
een onterechte oorlog lopen ook Theo van Goghs rond maar gebeurt er niks
momenteel.
Ook daar zijn wijken die je getto's noemt, ga maar eens even in Antwerpen
kijken.
Al in 1993 wees ik als voorzitter van een wijkraad het toenmalige
gemeentebestuur op de noodzaak van een spreidingsbeleid in de wijk waar ik
woonde. Samen met de allochtonen wijkbewoners en het gemeentebestuur was het
grondig met me eens. Maar ze werden geblokt door de Hoge Raad met hun
uitspraak over Rotterdam die dat ook wenste, zo zou je discrimineren. En
weet je waarom we door het toenmalige gemeentebestuur serieus werden genomen
Fritz? Omdat we met argumenten kwamen en niet gingen schelden of wat ook.
En buiten die uitspraak van de Hoge Raad destijds was er nog een
struikelblok wat er nog steeds is. De woningbouwverenigingen en stichtingen,
die willen de mensen (lees allochtonen) niet in de duurdere woningen en
betere wijken hebben en stoppen ze weg in de oude wijken. Ze verdienen te
weinig of hebben slechts een uitkering.
De allochtone organisatie in de wijk waren het zeer met me eens en zeiden
zelf dat dat het verkeerd was dat ze zo op een hoop zaten. Totdat je dan zei
tegen de individuele allochtoon dat men dus moets gaan verhuizen, dan werd
het toch even wat anders. Meer huur, weg bij je medeallochtonen etc.
Maw, het is allemaal veel complexer als er maar gedacht wordt.

Ger