Reflectie bij een moord

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Nov 8 22:02:42 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

Het kwam elders hier binnen, maar bedoeld voor de lijst neem
ik aan, Fritz.

> Ik weet niet of het mede vanuit jouw "van onderop, altijd
> van onderop" (heel anders dan met de oude politiek en kurk:
> van je af, altijd van je af) komt, ik denk zelf ook zo maar
> niet alleen procedureel democratisch, vooral inhoudelijk.

Die procedurele bestaat nagenoeg niet (meer), zo constateer
ik. De democratie lijkt meer en meer in instrument in handen
van de politiek waarin zgn. inspraak is ingebed maar op een
wijze die volstrekt niet meer voldoet. De eigen eilandjes
(neem als voorbeeld de TK) krijgen niet of nauwelijks de
plaats die ze in daar, maar ook in onze samenleven zouden
moeten hebben.

Dat staat model voor de rest en dan mag het nauwelijks een
wonder heten dat de samenleving zelf nog niet ontspoort is.

De TK en het hele politieke systeem wel.

 > Maar ik ben dus vooral bezig geweest met de moslimjongens
 > en meisjes. Want daar ligt hoe dan ook de sleutel.

Ben ik met je eens. Maar, en waarschijnlijk ook geisoleerd.
Zoals we de TK opgedeeld hebben in aparte groeperingen.

 > Ik ken er veel persoonlijk, en velen huilden om Pim want
 > die gaf ze nog een kans, maar dat terzijde.

Ik kan me dat goed voorstellen. Hij, in tegenstyelling tot
de huidige politiek kliek, bood tenminste uitzicht op iets
anders. Op een andere manier van politiek bedrijven.

> Het valt mij op dat bijna niemand zich in hen verdiept,
> de landelijke politiek verwerpt dat zelfs bij voorbaat
 > want alle zegen komt van buiten en hard ingrijpen aan
 > het eind van het proces is nu popie.

Nee, het is zelfs de enig mogelijke reactie van deze kliek.
Men kent niet anders, is ook bezig de eigen verworven
positie kost wat kost te behouden, en ja dus ten koste van
de maatschappij als geheel zelf.

 > Mijn idee is eens met die jongeren zelf te gaan praten,
 > dat is altijd jouw idee.

Absoluut. Ik zoek naar een constitutionel vorm/manier van
het eigenlijk min of meer verplicht zijn het debat met
elkaar aan te moeten gaan. Het moeten (maar neem dat
'moeten' met een korrel zout. Het is eerder bedoeld als
jezelf verplicht voelen) deelnemen aan het
besluitvormingsproces.

Daar hebben we eigenlijk het gemeentehuis voor. Het is
echter verworden tot de werkplek enkel nog voor de
bestuurders en het huisvesten van ambtenaren. Het debat is
een gecultiveert instrument verworden van en voor het
bestuur, politiek en ambtanaren, die dat prima geregelt
hebben (voor zichzelf).

 > Ik ga nog verder:
 >
 > Ze komen nauwelijks aan de bak, niet in de media (
 > de "oude lullen" zijn hun spreekbuis, niet dus)
 > of het moet in een bestaande partij zijn en dan
 > haken ze gefrustreerd af (ook bij D66) of worden
 > ingekapseld en zijn geen moderne moslimspreekbuis
 > van de miljoen moslims meer. Alleen op AT5 mogen
 > ze zelf niet ingekapseld praten en bij Theo mocht
 > dat (in zijn films, maar Ebru Umar dus ook vrijuit
 > schrijven), en soms bij een journalist die wel
 > noteert maar dan niet doorgraaft.

Nee, precies. Wat ik eerder al zei. we proberen vast te
houden aan veroudere omgangsvormen in termen van het
maatschappelijk debat. Volkomen achterhaalt. Ook wat er nu
gebeurd is een verschijnsel van die verouderde cultuur
nieuwe leven inblazen. Ik voorspel je dat gaat misschien
even werken, maar houdt geen stand.

 > Eén en één is twee dus een bommetje in Den Haag bij de
 > volgende verkiezingen, en een jaar eerder dacht ik in
 > de steden al, maar dan eens geen afhakende oudere...
 > geen partij of lijst in het bestaande landschap...
 > "jongeren" niet versnipperd in de oude zuilen of
 > bij BNN enzo, plat amusement...

Onderdeel dus ook van de verwerpelijke politieke cultuur.
Trachten vast te houden aan bestaande vastgeroeste
democratische oplossingen voor een ander soort maatschappij
dan waar we heden ten dagen in wonen.

 > Ik zeg niks, wat zou jij doen met de allochtone en
 > autochtone jongeren die de problemen van hu toekomst
 > kennen omdat ze er in zijn opgegroeid en er
 > onderdeel van zijn?

Ze zelf een plaats geven "IN" de democratie. Hen deelnemer
maken van zowel debat als democratie. De politiek moet een
ondersteuner zijn voor mensen. Geen blokkade. En probeer
daarbij het huidige syteem los te laten als je daarover wilt
denken. Niet het staatsrechtelijke deel, maar het politiek
ingevulde, al moet daar mogelijk ook wat bij worden geschaaft.

Nadenkertje: Is het niet onvoorstelbaar dat al die tijd en
energie die mensen in de samenleving trachten te stoppen
eindigd in onbevredigende beluitvorming?

Besluitvorming op basis van (vermeende)macht, en niet op inhoud.

Henk Elegeert