Vrijheid van meningsuiting of beledigen.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Nov 8 17:49:05 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bij de volgende ronde even knippen Henk anders wordt het wel heel lang :))))

> Een beetje mischien. ;)

> Nou nee, wat mij betreft. Ik wil ook de vrijheid wel hebben
> al bainstormend iets te bereiken. Bovendien zeg ik ook niet
> alles wat ik denk. Of is dat maar een gedachte? ;)

Brainstormen begint al met denken Henk :)))

> Die kunnen helemaal niets, Ger. Het verwonderd mij dat het
> niet naar huis wordt gestuurd.

Het? Hmmm, een goed betiteling. (vrijheid van meningsuiting of
belediging:))))

> Nee, uberhaupt. De 'manier waarop' zegt iets over de
> verzender, maar evenveel (zo niet meer) over de ontvanger.
> Altijd !!

Tja maar het uiten begint altijd bij de verzender.

> Tuurlijk, Ger. Omdat ook jij inschat wat je voor jouw gevoel
> wel en niet kunt maken. Maar wel: jouw gevoel, Ger. Het zegt
> niets over de ontvangends kant. Zo zit dat naar mijn smaak.

Je hoort mij niet zeggen dat je niet, in de ogen van de ontvanger, over de
schreef kan gaan. En daar mag de verzender je dan ook op aanspreken.
In de discussies hier op de list maar ook in het land mag dat in vele ogen
niet.

> Nee, precies. Maar ook je conclusie als zouden zij beledigd
> zijn deel ik niet. Die zullen er zijn. En mogelijk probeerde
> Theo juist hen te bereiken. In dialoog natuurlijk.

Kan, maar hij kon niet met alle ontvangers de dialoog aangaan. Een land vol
van potentiele beledigde mensen. Dat bedoelde ik dus met het besef van de
impact van je woorden op de TV, krant of film.

> Nee, die ken ik niet. Wel dat mensen zich beledigd 'voelen',
> maar altijd blijkt dat een individuele ervaring te zijn.

> Vandaar ook mijn vraag eerder, hoe ziet zo'n bedediging er
> dan uit? Waaruit bestaat die?

Misschien het mensen beschuldigen van dingen die pertinent niet waar zijn.
Scheldwoorden.
Wellicht een flauwe Henk, maar hoe kan dan een ambtenaar in funktie worden
beledigd? Ik kan toch niet ruiken wanneer die zich beledigd voelt?
Als het niet zou bestaan kunnen we het wel schrappen dus in het wetboek en
kan je iemand niet beledigen dus.

> Maar je komt ook (voor mijn gevoel) niet met een antwoord,
> maar met voorbeelden. Maar daar van zeg ik, maar dat zijn
> jouw voorbeelden, Ger. Met alle respect, niet die mijne.

Uiteraad zijn dat de mijne en waarom stel je zo'n vraag zoals ik die stelde?
Om erachter te komen waar onze gezamelijk antwoord ligt. Dat is toch
democratie Henk, samen afspraken wat wel en wat niet.

> Nu kan het zijn dat jij je beledigd voelt door een
> uitlating, maar dan moet je ook bij die persoon zijn. Niet
> bij zijn/haar vertegenwoordigers.
>
> Immers een individuele ervaring.

Ligt eraan Henk, als die zender zich laat vertegenwoordigen kan ik niet
anders dan bij de vertegenwoordiger terecht.Maar klopt, wat je zegt, in
eerste instantie moet je terecht bij die persoon. Maar daar waren we het al
over eens dat niet iedereen altijd bij die persoon terecht kan.
En bij die persoon aankloppen bedoel ik niet op de manier waarop er bij Theo
nu is aangeklopt hoor.

> Neem de term 'geitenneukers', Ger. Het is een term die enkel
> van toepassing is op iemand die het ook werkelijk met geiten
> doet. Verder echt op niemand. En in een enkel indidueel
> geval zal die terecht worden gebruikt.

Die zal misschien ook weinig moeite mee hebben, hoogstens de geit.
Maar Theo kon onmogelijk weten of dat al diegene die hij er mee aanduidde
ook daadwerkelijk geiten neukten.

> Dat is lijkt me niet de enige die hierin in betrokken is of
> zal zijn.

Wie dan wel Henk, buiten natuurlijk de ontvanger en de zender die het er
samen niet over eens zijn? Toch niet Balkenende zeker he:)))))

> Zullen we het de betreffende priesters of de pope eens vragen?

Elke misdadiger zal waar mogelijk zich in een slachtofferrol manouvreren,
maar daarmee is de misdaad er niet minder om.

> Dat is ook een opvatting. In een democratie denkt iedereen
> mee, Ger. Want doet ook iedereen mee. Gewild of ongewild
> maak je er eeel van uit. De overheid draagt slechts zorg
> over de taken die vandaaruit aan haaar zijn opgedragen.

Natuurlijk, maar dat bedoel ik ook niet. Maar we hebben weinig andere
mogelijkheid om mee te denken dan via de politiek die we kiezen.
Maar dan moet er wel wat te kiezen zijn en daar ontbreekt het nu juist
meestal aan. We dragen die verantwoordelijkheid en macht over aan de degene
die we kiezen in het vertrouwen dat ze er goed mee om zullen gaan. Dat kan
ook uitermate verkeerd gaan, dat zien we nu wel aan het huidige kabinet.
Als lid van een politieke club kan je natuurlijk ideeen aanbrengen maar
zelfs dan werkt het, zie D66 maar die niet alleen.
En helaas Henk, heel veel doen er helemaal niet mee.

> Mee eens.
> Maar je analyse deel ik niet. De staat, de overheid whatever
> de term hier hebben om politieke redenen het heft in handen.
> Niet asl wakers over, maar als instrument in eigen dienst.
>
> Daarom ging het ook mis. Die 300.000 hebben de 'staatsgreep'
> voorkomen.

Mooi gezegd, maar over de huidige situatue zijn we het dus meer dan eens.

> Hoe dan, Ger? Mijn gemeente heeft (zat erbij toen de
> commissie daar op bezoek ging en acte de presense gaf niets
> te weten) de subsidies voor hun onderkomen ingetrokken.
> Vindt je dat geen onderdeel uitmaken van de schakels in het
> maatschappelijke debat?

Uiteraad zijn dat schakels, helaas zwakke schakels omdat er niet naar wordt
geluisterd. Zelfs naar brulapen als Theo van Gogh werd niet geluisterd. Maar
dat laatste lag misschien ook wel aan de manier waarop, wie zal het zeggen.

> [...]
> geuit, Ger. Daar moet de gemeente niets van hebben.
> Zouden ze beledigd zijn, Ger? Gevolg is, dat ze daar niet
> meer in het bestuur zitten Ger, en dat terwijl ze heel goed
> bezig waren. Enkele mensen wisten al te voorspellen wat er
> ging gebeuren, Ger, na die vermeende belediging. Dat is ook
> uitgekomen. Men (gemeente) zocht nieuwe bestuurders, Ger.
> Bestuurders die het spelletje mee willen spelen. Vazallen dus.
>
> Jij maakt ze mee op het gebied van de vakbonden, ik op
> andere terreinen. Maar dat is wel wat er aan de hand is, Ger.
> (Niets persoonlijk bedoeld, begrijp me goed)

Nee Henk, klopt niet helemaal, ik was raadslid in mijn oude gemeente,
daarvoor was ik wijkraadsvoorzitter van een wijk met heel veel allochtonen.
Ik zeg met nadruk allochtonen en niet moslims. Dat zijn twee verschillende
dingen in mijn ogen.
Al in 1993 bracht ik het spreidingsbeleid ter sprake en was het antwoord dat
het was verboden door de hoge raad omdat dat discrimineren was. Rotterdam
heeft dat gevecht destijds verloren.
Het is meestal ook geen gemeende belediging Henk maar een gespeelde.
Bestuurders voelen zich er beslist ongemakkelijk bij als ze worden
aangesproken en ze geen antwoord hebben.
Ik heb ze zelf bij elkaar gezet de bestuurders en de schakels die je
bedoeld.
Maar ik heb ook de ervaring, en misschien mezelf ook wel aan schuldig
gemaakt, dat als mensen gaan schelden en tieren ze niet meer serieus genomen
worden, het zijn en blijven toch altijd de argumenten die het moeten doen.

> Dat ben ik met je eens. Instrument in dienst en handen van
> poltitiek. Daar gaan we het niet mee redden. Er moet wel een
> goed antwoord op komen, anders blijven het elders zoeken dan
> waar het zit.

Alleen kunnen wij samen dat antwoord niet zo maar even geven maar wat we wel
kunnen is het aan de kaak stellen. En dan het liefst zonder schreeuwen,
schelden en beledigen zodat we serieus worden genomen.

> Ik ben blij voor je, Ger. :)

> Zolang we kunnen denken, kunnen het ook oplossingen zijn.
> toch? Als we maar alles kunne en mogen zeggen, want anders
> houdt het snel op.

Jij en ik blijven dan toch een stukje algemeen fatsoen in acht nemen?

> Zie je, je bent aan het goede adres. :)

> Nee, je probeert het opnieuw, Ger. Doorgeredeneerd kun je
> straks niets meer en nergens meer iets tegen in brengen. Je
> moet je niet blijven richten op het gescheld maar op de
> onderliggend boodschap. Die is er, nagenoeg altijd.

Uiteraard maar ook zonder schelden is er dezelfde boodschap.

> De mogelijheden tot laten zich niet meten tot een mogelijke
> andere onbedoelde afwikkeling. In het voorbeeld hierboven
> staat voor mij vast wie hier werkelijk beledigd zijn.

Hahaha, beledigd zijn of zich beledigd voelen of doen ze maar zo?

> In onderlinge individueele gevallen Ger is dat (wettelijk)
> geregeld. Al lang bij mijn weten.

> Hangt er maar vanaf wie het beoordeeld of wat beoordeeld
> wordt, Ger. In dit geval zijn wij het kennelijk eens. Maar
> 'terecht' kon weleens individueel gekleurd zijn, toch?

Zo is dat altijd, tenzij het er veel meer zijn die individueel beledigd zijn
of zich voelen, dan wordt het toch weer een collectief.

Ger