Vrijheid van meningsuiting of beledigen.

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Nov 8 13:51:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Waar eindigt het een waar begint het ander. De vrijheid
> van meningsuiting is een groot goed vinden we allemaal
> als ik zo de berichten en publicaties van vooral de
> laatste tijd zie. En terecht, een ieder mag denken wat
> hij wil.

Maar daar gaat de vrijheid van meningsuiting niet over, toch
Ger?

Die gaat juist over het uitten ervan. In al zijn aspecten.
mooie vormen, via diverse middelen, en allemaal in een
poging de ander te bereiken. Zo ook in het maatschappelijk
debat waarin verschillende deelnemenrs verschillende
taken/rollen op zich nemen. Geheel in overeenstemming ook
moet hoe we de mensheid kennen.

> Er is er maar een de baas over je grijze massa,
> hoorde ik Jan Marijnissen zeggen en gelijk heeft hij.

Precies. Daarmee moet je het ook doen. Iets anders heb je
niet tot je beschikking.

> Ik
> betwijfel op zijn minst dat dat ook wil zeggen dat je
> alles wat je denkt ook zo maar mag of kan zeggen.

En dat thema breng je telkens naar voren, maar is maar van
een beduidend kleine betekenis. Er zullen altijd
'ontvangers' van de boodschap, of de manier waarop de
boodschap, zijn die daar een eigen idee og gedacht over
hebben. Mogen ook die uitten, maar mag geen blokkade gaan
vormen. Immers iedereen heeft het recht zich te ontwikkelen,
en ja dat doen we uiteindelijk allemaal op kosten van de
gemeenschap.

> We
> zouden een onleefbare gemeenschap tegemoet gaan als we
> dat recht op een extreme wijze zouden doorvoeren.

Nee, want onderliggend proef ik je wens de ander slechts die
ruimte te bieden die mogelijk jou en anderen niet storen.

> Ik zou
> talloze voorbeelden van beledigingen hier kunnen
> neertikken maar dat lijkt me overbodig, iedereen kan dat
> zelf wel bedenken.

Nee, fdat kun je niet, Ger. Tenmiste niet zonder daar jezelf
als onderdeel in mee te nemen. Je poging is een aardige maar
ik ga niet mee in die jij bedacht hebt. ;)

> Iedereen heeft het in zijn of haar
> leven wel meegemaakt en wel eens gereageerd met, dat laat
> ik me )(%&# niet zeggen.

Uiteraard, maar liggen die in het verlengde van hetgeen hier
voor ligt?

> Onterecht van dingen beschuldigd
> worden als eenling of groep kan een ware belediging zijn
> voor mensen, sterker nog, ze kunnen je leven kapot maken.

Als dat onterecht gebeurd, maar wie oordeelt hier/daar nu over?

Kinderverkrachtende priesters vinden nog steeds dat hun dat
is aangedaan. De pope vindt het nog steeds goed dat het
plaats vindt in naam van ....

>  Politici en anderen reageren er op dit moment vaak op
> met, iemand die zich beledigd voelt kan naar de rechter
> lopen.

Dat is ook zo.

>  Me hoela dus, dat geldt enkel voor de mensen die
> het kunnen betalen.

Daar heb je een punt. Kortom: een betaalbare mogelijkheid
voor een gang naar de rechter.

> Dit kabinet heeft de gratis
> rechtshulp al dusdanig bekort dat het allang niet meer
> voor iedereen is weggelegd om je recht te halen. Je kan,
> als je niet interessant genoeg bent niet eens wat
> terugzeggen op de dingen die je als beledigend ervaart in
> de huidige commerciële maatschappij.

Daar heb je een punt, Ger. Maar hoe creeeren we een model
waarin dat wel kan?

> Mensen als Theo van
> Gogh, Hirsi Ayaan, Wilders, en eerder Fortuyn waren
> (zijn) interessant om voor de camera te halen en daardoor
> de kijkcijfers op te krikken. De gewone moslim op de
> hoek, of de simpele autochtoon 3 hoog achter, zit niemand
> op te wachten. Als ik een paginagroot verhaal zou
> schrijven zou ik dat waarschijnlijk in geen enkele krant
> afgedrukt krijgen,

Misschien ligt daarin een aspect van aandacht vragen voor de
boodschap wel, Ger.

> Voornoemde mensen hoeven daar geen
> moeite voor te doen omdat het de oplage in de verkoop zou
> vergroten. Dezelfde avond zou men in Nova of iets
> uitgenodigd worden.

Onderdeel media, van ons onderdeel in de democratie het
maatschappelijke debat. Hoe doen we dat?

Voldoet het, functioneerd het?

> Indien ik in hetzelfde krantenstuk
> beledigd zou worden ontbreken mij de financiële middelen
> om naar de rechter te stappen. De kans op het verliezen
> van het geding zou een te groot risico zijn op mijn
> portemonai. Sterker nog, als ik zelf bijvoorbeeld de
> voornoemde mensen zou beledigen op een of andere manier
> en men loopt naar de rechter zou ik een adequate
> verdediging amper op kunnen brengen.

Hier heb je een punt, ben ik met je eens.

> Dat betekent dus ook
> dat als ik gebruik wil maken van mijn recht op de
> vrijheid van meningsuiting ik goed in de slappe was moet
> zitten of verplicht ben een goede
> rechtsbijstandsverzekering te hebben.

Logisch gevolg ervan. Dus met je eens Ger. Je hoefd het
financieel maar schlecght genoeg te hebben en allerlei
maatregelen worden tegen je ingezet die je onmiddelijk naar
de voerdoemenis helpen.

[ voorbeelden: klein man ]

> Naar mijn mening is dat het niet wat we
> bedoelen met de vrijheid van meningsuiting en dienen we
> er nog eens goed over na te denken wat dat grote goed
> eigenlijk betekent en wat we er mee voor ogen hebben.

Dat ben ik met je eens. Hoe en waar voeren we het
maatschapelijke debat? Hoe organiseren we dat?

Waarom heeft het eigenlijk die positie daar waar je die
noemt? Maar dan de specifieke media groep in zijn geheel.

> Het
> is niet bedoeld om er voor te zorgen dat we elkaar maar
> verrot kunnen schelden en beschuldigen. Niemand wil toch
> leven in een samenleving waarin dat de normaalste zaak
> van de wereld zou zijn.

Toch niet in de betekenis hier hoop ik Ger dat het een een
logisch gevolg is ban het ander, wel? Die directe saenhang
zie ik niet.

> De vraag is dus, waar eindigt het
> een en begint het ander en zou dat niet voor iedereen
> hetzelfde moeten zijn?

Bij (echte) vrijheid van menigssuiting, Ger.
Dat is voor iedereen hetzelfde.

Bovendien, is het bedoeld als bescherming tegen de staat,
maar die is inmiddels door de politiek overgenomen. Dus
laten we er niet teveel aantornen, want voor je het weet mag
jij hier niets meer schrijven. Ze doen sowieso ons aller
democratie al geweld aan. Laat ons nu niet gebeuren dat we
dadelijk ook niets meer mogen zeggen/schrijven.

Want ook met een dikke 300.000 man/vrouw demonstreren kon
dan wel eens worden uitgelegd als beledigend. En dat was het
natuurlijk ook voor dit kabinet. Een terechte overigens,
maar daar hoor je niemand meer over.  Zelfs Bert niet. ;)

Henk Elegeert