Vrijheid van meningsuiting of beledigen.

Ger gmw.arts at HOME.NL
Mon Nov 8 09:19:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waar eindigt het een waar begint het ander.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed vinden we allemaal als ik zo de berichten en publicaties van vooral de laatste tijd zie. En terecht, een ieder mag denken wat hij wil. Er is er maar een de baas over je grijze massa, hoorde ik Jan Marijnissen zeggen en gelijk heeft hij.
Ik betwijfel op zijn minst dat dat ook wil zeggen dat je alles wat je denkt ook zo maar mag of kan zeggen.
We zouden een onleefbare gemeenschap tegemoet gaan als we dat recht op een extreme wijze zouden doorvoeren. Ik zou talloze voorbeelden van beledigingen hier kunnen neertikken maar dat lijkt me overbodig, iedereen kan dat zelf wel bedenken. Iedereen heeft het in zijn of haar leven wel meegemaakt en wel eens gereageerd met, dat laat ik me )(%&# niet zeggen. Onterecht van dingen beschuldigd worden als eenling of groep kan een ware belediging zijn voor mensen, sterker nog, ze kunnen je leven kapot maken.
Politici en anderen reageren er op dit moment vaak op met, iemand die zich beledigd voelt kan naar de rechter lopen. Me hoela dus, dat geldt enkel voor de mensen die het kunnen betalen. Dit kabinet heeft de gratis rechtshulp al dusdanig bekort dat het allang niet meer voor iedereen is weggelegd om je recht te halen.
Je kan, als je niet interessant genoeg bent niet eens wat terugzeggen op de dingen die je als beledigend ervaart in de huidige commerciële maatschappij. Mensen als Theo van Gogh, Hirsi Ayaan, Wilders, en eerder Fortuyn waren (zijn) interessant om voor de camera te halen en daardoor de kijkcijfers op te krikken. De gewone moslim op de hoek, of de simpele autochtoon 3 hoog achter, zit niemand op te wachten.
Als ik een paginagroot verhaal zou schrijven zou ik dat waarschijnlijk in geen enkele krant afgedrukt krijgen, Voornoemde mensen hoeven daar geen moeite voor te doen omdat het de oplage in de verkoop zou vergroten. Dezelfde avond zou men in Nova of iets uitgenodigd worden.
Indien ik in hetzelfde krantenstuk beledigd zou worden ontbreken mij de financiële middelen om naar de rechter te stappen. De kans op het verliezen van het geding zou een te groot risico zijn op mijn portemonai. Sterker nog, als ik zelf bijvoorbeeld de voornoemde mensen zou beledigen op een of andere manier en men loopt naar de rechter zou ik een adequate verdediging amper op kunnen brengen. Dat betekent dus ook dat als ik gebruik wil maken van mijn recht op de vrijheid van meningsuiting ik goed in de slappe was moet zitten of verplicht ben een goede rechtsbijstandsverzekering te hebben. Soms vraag ik me dus ook wel eens af waar sommigen, die worden verdacht van ernstige zaken, de middelen vandaan halen om topadvocaten in te huren voor hun verdediging. Krijgt men die zo maar toegewezen terwijl iemand die uitspraken ook niet pikken maar het op de geëigende weg willen uitvechten het zich niet kunnen veroorloven. Erg krom natuurlijk zoals het is geregeld. De kleine man moet zich of maar laten beledigen of iemand dan maar overhoop schieten om het aan de kaak te kunnen stellen. Dat laatste is niet goed natuurlijk maar het is wel een conclusie, helaas.
De BN-ers worden zelfs volop in de gelegenheid gesteld om beledigende of discriminerende uitlatingen te doen die landelijk verspreid worden, terwijl soortgelijke teksten van de gewone man geweigerd zouden worden om die reden.
Ik denk dat mensen, die de gelegenheid wel hebben om op TV te verschijnen, films kunnen maken etc. zich veel meer bewust zouden moeten zijn van de impact van hun uitlatingen en van het feit dat de meeste mensen waar ze het over hebben niks terug kunnen zeggen.
Naar mijn mening is dat het niet wat we bedoelen met de vrijheid van meningsuiting en dienen we er nog eens goed over na te denken wat dat grote goed eigenlijk betekent en wat we er mee voor ogen hebben. Het is niet bedoeld om er voor te zorgen dat we elkaar maar verrot kunnen schelden en beschuldigen. Niemand wil toch leven in een samenleving waarin dat de normaalste zaak van de wereld zou zijn.
De vraag is dus, waar eindigt het een en begint het ander en zou dat niet voor iedereen hetzelfde moeten zijn?

Ger