Eerdere praktijken 'zwarte heks' Hirsi Ali: pseudologica fantastica

Sat Nov 6 10:55:10 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

He, crypto-nsb-erige Marc,

Zo kende ik je nog niet.
Verdiep je weer eens in de werkelijke problemen, juist ook van moslims
onderde rechts terreur van sommige broeders.
Bijvoorbeeld in Trouw.

Dat kun je beter dan je heksenjacht.
Jij bent volgens jouw nsb-denken zo zelf medeschuldig aan het gedogen van
moslim-racisme en -fascisme, waar gelovigen en niet gelovigen dagelijks
onder moeten lijden.
Zullen we weer samen echte problemen gaan oplossen, zoals we eerder deden?

Fritz

Allochtone moeders: boos op Mohammed B. én op Hirsi Ali
                  door Harriët Salm
                  2004-11-06

                  Radicalen 'zijn de skinheads onder de moslims', vinden
                  allochtone moeders. Maar ze zijn ook razend op Ayaan Hirsi
Ali.

                  ZWIJNDRECHT - De moord op Theo van Gogh domineert het
                  wekelijkse opvoedingsgesprek in buurtcentrum Xiejezo van
                  Turkse, Marokkaanse en Nederlandse moeders.
                  Ze zijn kwaad op de moordenaar, die de Marokkaanse
gemeenschap
                  in diskrediet heeft gebracht. Maar de verzamelde moeders
zijn
                  ook razend op VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali. De Turkse
                  Neybarak: ,,Zij heeft zo weinig respect voor ons geloof.
Ze
                  denkt dat ze moslimvrouwen helpt, maar ze maakt het steeds
                  moeilijker voor ons.''
                  Fatima: ,,Van Gogh is het slachtoffer van haar. Binnenkort
                  wordt zij ook nog neergeknald.'' T. Allali: ,,Laat dat
niet
                  gebeuren, dat maakt het allemaal nog veel erger. Ik heb
                  medelijden met haar -waar is ze nu mee bezig?''
                  Vijftien moeders uit de buurt schaarden zich gisteren rond
de
                  tafel in buurtcentrum Xiejezo in Zwijndrecht. Sinds begin
dit
                  jaar komen hier elke vrijdagochtend Nederlandse,
Marokkaanse
                  en Turkse moeders bijeen om te praten over de opvoeding
van
                  hun kinderen. De voertaal is Nederlands.
                  Op school wordt te weinig gedaan om de kinderen verschil
                  tussen goed en kwaad bij te brengen, vinden ze. Er zou
daar
                  meer gepraat moeten worden over bijvoorbeeld de moord op
Van
                  Gogh 'en hoe erg dat is'.
                  ,,Mijn dochter komt thuis uit school, en vertelt me dat
                  klasgenoten de moord op Theo van Gogh goedkeuren.''
                  Verschrikkelijk vindt de Marokkaanse moeder dat, maar het
                  gebeurt wel, zegt ze.
                  De moeders zijn woedend op de moordenaar van Theo van
Gogh.
                  Een Marokkaanse vrouw: ,,Het klinkt misschien gek, maar
wij
                  waren opgelucht dat de moordenaar van Pim Fortuyn geen
moslim
                  was. En nu is de moordenaar van Van Gogh een Marokkaan die
in
                  Nederland geboren en getogen is. Zo'n man misbruikt de
islam
                  en maakt voor ons alles kapot.'' Een ander: ,,Het eerste
wat
                  ik me afvroeg toen ik het nieuws dinsdag hoorde: wat
zullen
                  mijn buren nu van mij denken?''
                  De dochter van de Turkse G. Temel zit op de basisschool.
,,Zij
                  vroeg mij: 'Waarom heeft die man geschoten'? Ik heb
geprobeerd
                  uit te leggen dat hij helemaal verkeerd was.'' De
Marokkaanse
                  N. Elhajouti: ,,Mijn zoon van acht vond het zo erg dat het
een
                  Marokkaan was. Het is voor hem allemaal heel verwarrend.''
                  Zij praten er thuis over, maar lang niet alle allochtone
                  ouders doen dat, zegt de Marokkaanse Allali. Zij leidt de
                  wekelijkse 'Ouderkamer', waarvoor de gemeente subsidie
geeft.
                  Haar doel is ouders duidelijk maken dat opvoeding meer is
dan
                  alleen zorgen dat je kinderen te eten krijgen en schone
kleren
                  dragen.
                  Allali: ,,In de Marokkaanse cultuur is veel aandacht in de
                  opvoeding voor zichtbare zaken. Maar het onzichtbare komt
niet
                  ter sprake. Kinderen leiden vaak twee levens -thuis zijn
ze
                  braaf, maar buiten iemand anders.''
                  Zo'n 30 vrouwen komen regelmatig naar de 'Ouderkamer' in
het
                  buurtcentrum. Vandaag zijn er 15. Ze vinden het niet
makkelijk
                  hun kinderen nu op te voeden. ,,Er is zoveel negativiteit
rond
                  de islam en zoveel haat tegen Marokkanen, dat maakt het
                  moeilijk.''
                  De Marokkaanse J. Bachau: ,,Ook moslims zijn bang voor
                  toenemende invloed van radicalen. Als je geen hoofddoek
                  draagt, zeggen die: jij bent een slechte moslim. Daar
begint
                  het al mee. En waar stopt het?'' De radicalen, zegt een
ander,
                  zijn de skinheads onder de moslims, de extreemrechtsen.
                  Extremisme tegengaan begint in het eigen gezin, zeggen de
                  moeders. Maar zij vormen in Zwijndrecht een kleine groep.
Hoe
                  bereik je ouders die hun kinderen niet aanspreken op hun
                  gedrag? Allali: ,,Daar ligt een taak voor de moskeeën. Zij
                  moeten mannen duidelijk maken dat ook hun vrouwen naar
buiten
                  moeten.'' De Turkse Temel: ,,Het komt veel voor, hoor, dat
                  vrouwen weinig contact hebben met de buitenwereld.''
                  Bachau meldt dat haar Marokkaanse man niet vaak meer in de
                  moskee komt, omdat hij daar te veel dingen hoort waar hij
het
                  niet mee eens is. Bijvoorbeeld dat vrouwen thuis horen.
Temel:
                  ,,Het is niet de imam die dat zegt, het zijn de mannen
                  onderling. Er wordt veel geroddeld, ook over het gedrag
van
                  elkaars vrouwen.''
                  De radicalisering van moslimjongeren moet harder aangepakt
                  worden, vinden de moeders. Fatima over terroristen:
                  ,,Terugsturen naar Marokko, daar hun straf uitzitten, nou,
dan
                  heb je het slecht hoor, dat zou pas echt afschrikken.'' En
                  over imams zeggen ze: het zou beter zijn als zij niet uit
                  Turkije of Marokko komen, maar in Nederland geboren zijn
en
                  hier opgeleid.
                  Hun hoop is gevestigd op de Amsterdamse wethouder
Aboutaleb.
                  Bachau: ,,Hij is Marokkaan; als ik hem op tv zie voel ik
me
                  trots. Hij kan veel bereiken.''