motie ledenpeilingen van Frank Hoekemeijer

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Tue Nov 2 14:06:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:

> Beste Bart,
>
> Ik hoop dat je beseft dat je hier een radicaal anti-democratisch standpunt
> verdedigt.

Democratie is: het volk regeert.

Dit is wat anders dan de dictatuur van de meerderheid.

Het volk moet zichzelf de middelen geven om goed te regeren.

In het algemeen zijn juiste vragen belangrijker dan juiste antwoorden.
Stel dus niet het antwoord centraal voordat je de vraagstelling centraal
hebt gesteld.

> De kunst is leden zo te raadplegen, dat ieder lid een genuanceerd antwoord
> kan geven op heldere vragen.

Laat ieder lid eerst de kans om zelf vragen te stellen, in plaats dat
een ander die voor hem/haar uitkiest en er slechts een ja/nee rest.

> De manier waarop D66 nu bezig is met standpunt- en programma-vorming is op
> zijn minst voor de meeste leden niet helder.

Zeker, er is weinig gelegenheid tot openbaar debat in de partij.
Deprimerend.

Bart Meerdink