motie ledenpeilingen van Frank Hoekemeijer

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Tue Nov 2 13:59:41 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
<...>
> Nou bij deze dan.
>
> Inhoudelijke politieke discussie, waarin feiten, argumenten, meningen,
> visie, prioriteiten, enz. goed aan bod komen, en die kan leiden tot
> een concensus, en die tot beter inzicht en beter beleid kan voeren, *dat*
> vind ik waardevol. Eventueel kan die consensus door een stemming
> bevestigd worden.

Tuurlijk Bart.
Die discussie proberen we voortdurend te faciliteren en entameren. En dan
moet die discussie volgens mij zelfs niet 'eventueel' maar zeker door een
stemming worden bevestigd! Of zijn we een club waar het uitsluitend om de
discussie gaat, en niet om de concrete beleidsdaden die daaruit
voortvloeien?
Ik dacht dat we iets wilden bereiken samen!

> Ledenraadplegingen, en zeker met de overwegingen van de motie, zijn
> slechts een oppervlakkige karikatuur hiervan, die leidt tot een
> toevallige meerderheid zonder autoriteit.
<...>

Nee Bart, dan begrijp je het mechanisme niet erg. Neem jij niet deel aan
afdelings- regio- of platformvergaderingen ter voorbereiding op het congres?
Wij in Gelderland organiseren die omdat we leden de gelegenheid willen
bieden om zich uit te spreken. En natuurlijk gaat daar dan discussie aan
gepaard.
Maar zonder dat vanuit de achterban wordt duidelijk gemaakt wat de
stellingname is blijven we heerlijk discussieren maar wordt er ófwel geen
besluit genomen, ófwel een besluit dat alleen "Den Haag" gevallig is ófwel
een besluit dat slechts bij toeval overeenstemt met de visie van de leden.
Alle drie vind ik even slecht.

Net als ik het slecht vind dat ook de mogelijkheden tot intern debat middels
de website-forums is verdwenen, dat nergens aan de platforms wordt
gerefereerd (weet jij welke er zijn en hoe je ze kunt vinden?) en dat
behalve platforms, afdelingen en regio's er dus nauwelijks meer een
mogelijkheid is tot het voeren van die interne discussie die jij zo graag
wilt.

Dus mijn vraag aan jou: hoe zie jij die inhoudelijke politieke discussie
voor je, qua plaats, proces en gevolg?

mvg,

Martin Lentink