Voorjaarsoverleg

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 31 16:15:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> [...]
>
> Ik pik het navolgende uit je reacties op Joost bijdrage:

> In Vrij Nederland van deze week staat een goed artikel, hoe met medewerking
> van de vakbonden en de FNV oudere werknemers in de WW worden gedumpt, met
> toestemming van de kantonrechters (die accoord gaat met de ontbinding van de
> arbeidsovereenkomst, waarbij de oudere werknemer wordt geholpen door de
> advokaat van de werkgever), waarbij ze aanvulling van de werkgever op hun
> uitkering krijgen tot 80-90 procent van hun salaris, ook bij de
> vervolguitkering. Eigenlijk dus hetzelfde wat vroeger gebeurde met de WAO.

Aj Tjerk, er zit ergens een hardnekkig probleem .... wat er
ook gebeurd het duikt wel weer in een of andere vorm op.
Lijkt me iets voor de politiek. :) Wat jij? ;)

> Minister De Geus heeft dit willen aanpakken door de vervolguitkering te
> schrappen en de sollicitatieplicht ook bij oudere werknemers in te voeren,
> maar de sollicitatieplicht bleek een sine cure(geen werkgever wil hen nog)
> en de toelage op de vervolguitkering is nu vervangen door een bijdrage
> ineens. Want na de WW komen oudere werkloze werknemers niet in de bijstand,
> maar de IOAW (Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte werknemers),
> die zich van de ABW onderscheidt, doordat hierbij het vermogen (zoals de
> eenmalige uitkering van e werkgever) ongemoeid wordt gelaten.

Van de Geus is bekend dat hij niet in staat is problemen op
te lossen. Hij creeert ze liever, en geeft anderen de schuld
als ze zijn oplossing niet zien zitten. Het debat hoeft men
nergens echt aan want men heeft al berekend hoe de
verhoudingen in de Tweede Kamer liggen. Die is er vervolgens
neit echt in geslaagd om de kern boven tafel te krijgen.

Bert was aardig op weg tot het moment dat hij de pfva ging
aanspreken op hun 'verkeerde'? achterban. Nog los van het
feit dat die natuurlijk terecht zoekt naar de goedkoopste
oplossing, nl. het collectief. Maar misschien zag hij die
bui ook al hangen en koos ie er daarom voor de pfda aan te
spreken.

> Ik vind dit toch ook een merkwaardig stukje collectief optreden van de FNV
> (zoals ook een medewerkster van de FNV dat zelf ook vond), want zo wordt op
> oneigenlijke wijze misbruik gemaakt van de WW ten koste van de premieplicht
> van zij die werken, desnoods tot hun 65-ste.

Tjerk, er ligt een probleem en niet enkel op het bordje van
de FNV. Het collectief (vakbond = collectief van werknemers)
optreden duidt er juist op dat het een probleem is dat door
velen zo wordt ervaren. Tja, en daar kan een enkeling niet
tegenop.

Maar Tjerk, het ligt in de lijn van de verwachtingen nu dat
de politiek 'het probleem' (weten ze dat al?) ook werkelijk
op gaat lossen rekening houdende met alle belangen daarin
betrokken.

Het kabinet komt dus nu met oplossing(en) waar alle
werknemers geen 'nee' tegen kunnen zeggen?

Ze zijn tenslotte zelf ook partij in de markt als
belanghebbende (regeerakkoord), en met eigen doelstellingen
om te verwezelijken. Misschien moeten ze de vakbonden links
inhalen, maar dan wel met regelingen die langer stand houden
dan de duur van de coalitie.

Of coalities die over hun eigen periode heen kunnen kijken
en aan kunnen- en durven geven waar het dan heen gaat. En
waarom ze (werknemers) verworven rechten moeten laten varen.

En lost zich daar mee het probleem (welk?) ook op of creeert
het slechts werk waar vervolgens geen middelen voor zijn?

Henk Elegeert