emotie

Sat May 29 11:26:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je kan het ook omdraaien, Bart,

Ik ben het vaak met je eens maar in deze helemaal met Hein, ook wat betreft
je latere reactie op hem. Jouw voorbeelden laten slechts zien, zoals je jouw
stelling ook kan omdraaien, dat je je verstand hebt om je gevoel te helpen,
niet andersom. Je kunt omgekeerde voorbeelden geven hoe ons verstand ons
belazerd waar ons gevoel ons alert had kunnen houden op de werkelijkheid.
Verschrikkelijke voorbeelden zelfs (de geschiedenis zit ervolmee). Je gevoel
geeft menselijk richting. Zoals Hein laat zien, aan wat mensen behoeven. Jij
noemt dat je gevoel in de hand houden, het is beter je verstand in de hand
te houden. De meest verschrikkelijke dingen gebeurden en gebeuren als mensen
hun willekeurige ratio niet in de hand houden met (mede)menselijke
gevoelens. Als ze die gevoelens van (mede)menselijkheid kunstmatig in de
hand houden (lees: wegdrukken).

Uiteraard is eea niet zwart-wit, de vergissing van Descartes en het drama
van de christelijke westelijke cultuur is juist het kunstmatig scheiden van
gevoel en ratio. En het boven gevoelens stellen van ratio. Technologisch en
materieel succesvol maar menselijk een drama. Ik lach en voel me triest hoe
de intelligentste mensen alleen nog op hun uiterst beperkte bewuste ratio
vertrouwen en zelfs het fysiek waarnemen buiten het bewuste zintuiglijke met
de speciale ontwikkelde organen ontkennen waar de wetenschap bij dieren en
planten voortgaat uiteen te rafelen hoe veelzijdig zij hun omgeving tot en
met magnetisme waarnemen.Wat is gevoel anders dan met ons lichaam waarnemen
en versterkt beleven van wat ons het meest aangaat?

Kortom, het gaat niet om verstand boven of tegen "dom" gevoel, zoals
rationalisten belei/ijden, ook niet dat verstand waarde-loos is, jouw
stellingen en debatbijdragen zijn uitermate helder, maar laat ook maarzien
hoe deze bijdragen aan jouw richtinggevende gevoelens over wat wenselijk en
onwenselijk is. Zonder die gevoelens zouden jouw bijdragen niet ook zo
duidelijk richting hebben en geven, maar slechts beschouwen.

Fritz