emotie

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 29 10:21:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc de Droog wrote:

> Even op het gevaar af dat ik hier een citaat uit het verband ruk, maar:
> Ontkennen van emotie is een desillusie. Zonder emotie veroordeel je jezelf
> tot een selecte groep in de samenleving die 'denkt' de werkelijkheid te
> kennen (via ratio), maar zeker geen grip heeft op de werkelijkheid. Emotie
> is een essentieel onderdeel van de 'perceptie van werkelijkheid'.
> Werkelijkheid kunnen we niet absoluut kennen...
>
> Groet,
>
> Marc.

Marc,

Misschien is een voorbeeldje uit het bridge-spel verduidelijkend over
emotie en ratio.

Bridge is een kaartspel wat uit twee fasen bestaat. Na het bieden,
waarin troef en het vereiste aantal slagen vast komen te liggen komt het
spelen, waarbij (na de uitkomst) één van beide handen (er zij 4 handen
van 13 kaarten) van de partij die dat contract gewonnen heeft open op
tafel komt te liggen, die hand heet dan de dummy.

Dat maakt meteen een hoop duidelijk over de vooruitzichten. De leider
(degene die beide handen van zijn partij speelt) is blij als blijkt dat
de vooruitzichten gunstig zijn natuurlijk, maar vaak ook teleurgesteld
(of zelfs kwaad op partner of zichzelf) als er blijkt iets mis gegaan te
zijn.

Op zo'n moment verslapt de aandacht voor het spel. Men let niet goed op,
men speelt te gehaast, en later blijkt dat men uit euforie of uit
boosheid het contract verspeeld heeft.

Een ervaren bridger kent het gevaar, en blijft onbewogen. Na de match is
er plaats voor de emotie. En dan blijkt de waarheid van 'eerst tot tien
tellen'. Achteraf blijkt het er dan vaak heel anders uit te zien.

Denk ook aan het voetbal, ook hier verstoort de emotie het spel (tenzij
je als toeschouwer van kloppartijen op het veld houdt natuurlijk).

Dus, Marc, ik ben het totaal maar dan ook volstrekt met je ONeens. Je
hoeft emotie niet te ontkennen om hem in de hand te houden.

En dan is politiek nog wel een stukje ingrijpender dan bridge of voetbal.

Bart Meerdink