De meeste mensen

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 28 21:07:36 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Je had het over het solidariteitsbeginsel in onderstaande quote:

>  Het solidariteitsbeginsel komt onder druk te staan op het moment dat
>  degenen die in een afhankelijksheidspositie zitten, solidar moeten zijn
>  met degenen die niet in zo'n positie zitten. Wie tot welke groep behoort,
>  wordt bepaald door het lot. Deze regering is asociaal omdat ze degenen
>  die kopje onder dreigen te gaan, doelbewust onder water duwt daar waar
>  de drenkeling voorheen een reddingsboei kreeg toegeworpen.

Maar ik vind het solidariteitsbeginsel zoals door jou hier in deze discussie
wordt gebruikt een volstrekt open doel, wat is dat, solidariteit, wordt dat
afgedwongen door de overheid, bijvoorbeeld door het belastinginstrument
(kleptomanentax!, boven 1 miljoen 120%), of komt het uit de mensen zelf
(kerkelijke armenzorg, och arme!), of zijn we met elkaar solidair dat we
nederlander zijn, en de islamiet lekker niet?

Ik kan daar niet zoveel mee, de regering wil juist dat degeen die kopje
ondergaat zich zelf reddend kan zwemmen en niet blijft dobberen tot de door
de overheid gefinancierde Kniertje hem komt ophijsen onder het motto de mens
wordt duur betaald. Ik vond bert bakkers bijdrage in het onmogelijke en
ongrijpbare prepensioendebat dan ook verhelderend en Bos reactie ergelijk
net zo'n open doel als jouw solidariteitsbeginsel.

Groet,

Tjerk, die solidair is met de WOZ-beschikkenden

waar op wordt gecontroleerd.