De Graaf: Irak-missie is geen crisis waard

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 19 16:11:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> [...]

Thom de Graaf stelt niet de inhoud van het besluit voorop, maar hij is
zuiver politiek bezig; in feite richt hij zich hier direct tot zijn
collega-ministers.

Hij zegt: laat de D66-fractie maar gewoon lekker begaan, ze zijn
irrelevant voor de meerderheid. In het kabinet ben ik wel bereid om me
door jullie in te laten pakken met een strik eromheen, zolang ik mijn
baantje maar mag houden.

Laat zijn boodschap liever over de inhoud van het besluit gaan, in
plaats van de uiteindelijke politieke consequenties.

Hij zou er op kunnen wijzen dat de Nederlandse aanwezigheid in Irak
voornamelijk van symbolische betekenis is. Waarom is het dat we nou
plotseling zoveel gewicht moeten toekennen aan de eventueel gewekte
verwachtingen van die anderhalve kip in de een of andere woestijn?
Terwijl die mensen zich volgens mij ook zelfs heel goed zonder de
Nederlandse aanwezigheid kunnen redden.

Prik daar toch eens ferm doorheen en maak duidelijk waar het werkelijk
om gaat. Dat is een zinnige bijdrage aan de discussie, en dat draagt bij
aan een zuivere afweging. Niet dat er nog twijfel bestaat over het
besluit zelf, dat ligt al lang vast (CDA-VVD-LPF).