De Graaf: Irak-missie is geen crisis waard

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 19 11:01:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Wed, May 19, 2004 at 10:48:52AM +0200, Henk van Lingen wrote:

> Heeft iemand een wachtwoord voor de volkskrant-site? Ik zie op de
> homepage een verwijzing naar een interview met De Graaf waarin hij
> stelt dat de verlenging van de Irak-missie geen kabinetscrisis waard
> is. Als dat het al niet is, wat dan wel, vraag je je af.

Dankzij een behulpzame lijster, hier de tekst:
(over een kabinetscrisis lees ik overigens niets...)

woensdag 19 mei 2004 uur.
'D66 regeert heus niet knarsetandend'
Van onze verslaggevers Jan Hoedeman Frank Poorthuis

DEN HAAG - D66 was tegen de oorlog in Irak, maar stemde in met een
multinationale vredesmissie. De kwestie van de verlenging toont aan hoe lastig
het is in een centrum-rechts kabinet.

Vice-premier Thom de Graaf (D66) haalt er zijn schouders over op. Condoleezza
Rice, de veiligheidsadviseur van president Bush, had uitgehaald naar
D66-fractieleider Dittrich. Die had na alle rumoer over het optreden van de
Amerikanen in Irak gezegd 'liever niet bij zo'n coalitie te willen horen'.

Rice wees maandag de Nederlanders er fijntjes op dat de Europeanen ook niet in
de steek zijn gelaten sinds 1942. 'Ik voel me niet zo aangesproken door de
vergelijking met de Tweede Wereldoorlog van mevrouw Rice. Alsof Nederland
daardoor een grotere morele noodzaak zou moeten voelen. We maken een
eigenstandige afweging.'

D66 zit nu een jaar in het kabinet. De kwestie van de verlenging per 1 juli
laat zien hoe lastig een partij het kan krijgen als ze in een centrum-rechts
kabinet plaatsneemt. Tijdens de valse start van het eerste kabinet Balkenende
werd besloten dat Nederland deel zou uitmaken van de vredesmissie die
stabiliteit in Irak zou moeten brengen.

'D66 was tegen de oorlog, maar daarna hebben we net als de PvdA ingestemd met
een multinationale vredesmissie. Als je dat doet, neem je een
verantwoordelijkheid op je die tot verplichtingen leidt. Als de Nederlanders
daar goed werk kunnen doen onder een VN-resolutie die een soevereine
interim-regering waarborgt, dan moeten we blijven.'

PvdA-Kamerlid Eijsink is net terug uit Zuid-Irak. Ze zegt dat er geschoten
wordt, Nederland moet dus weg daar.

'Als je vindt dat Nederlandse militairen geen veiligheidsrisico's moeten lopen,
moet je ze in de kazerne houden. Want op straat kun je onder een auto komen.
Een fractie als de PvdA die met het mandaat en de verlenging heeft ingestemd,
moet straks ook meewegen wat het internationale draagvlak is. We zitten daar
niet vanwege Amerika, maar om humanitaire redenen en de gedachte dat Nederland
daar een bijdrage kan leveren om de situatie te stabiliseren.'

Vindt u dat Bush en Blair het eerste kabinet-Balkenende hebben voorgelogen?

'Ik zat niet in Balkenende I. Dat moet u hen vragen. Het antwoord is historisch
van groot belang, maar niet voor de vraag omtrent de verlenging van de missie.'

Hebt u zich in één jaar Balkenende meer geschaamd dan tijdens acht paarse
jaren?

'Nee. Nee! Ik verzet me tegen het beeld dat D66 knarsetandend en miezemuizerig
in dat kabinet zou zitten. Niet iedereen zegt de dingen zoals ik ze zou zeggen,
maar andersom is dat ook zo. Af en toe maak je duidelijk wat je vindt, zoals
tijdens het satire-debat.

Kan D66 verschil maken met twee ministers?

'Ja, want er is geen sprake van een 14/2-verhouding. Binnen het kabinet zijn er
steeds wisselende coalities. Het gaat om de kracht van de argumenten. Voor ons
is het interessant omdat het niet alleen een bezuinigingskabinet is, maar we
zijn ook in staat om vernieuwende structuren aan te leggen.'

Maximaliseert u de weerstand niet met uw veranderingen voor het kiesstelsel en
de gekozen burgemeester als u het er snel wilt doordrukken?

'Als ik voor de gekozen burgemeester eerst drie jaar ga polderen, weet ik zeker
dat ik nergens uitkom. De verandering van het kiesstelsel, daar is al twintig
jaar door anderen over nagedacht. Toch hoor je nog steeds: het gaat te snel het
is te ondoordacht. Dit soort veranderingen gaat altijd van ''au''. De kritiek
neemt toe naarmate het concreter wordt. Dat vind ik geen reden om te zeggen:
dan doen we het maar niet. Ik doe die voorstellen niet in een snelkookpan omdat
ik het leuk vind om het er doorheen te jagen. Maar we hebben afgesproken dat ik
binnen een jaar de voorstellen bij de Raad van State zou hebben. Vernieuwing
gaat soms moeizaam. Maar dat is geen reden om te zeggen: dan doen we het niet.'

--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |