AEL en Vlaams Blok?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue May 18 08:23:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jan,

De enige Belgische stad waar ik min of meer regelmatig kom, is toevallig
dat Antwerpen. Een stad die de laatste decennia qua bouw goed is opgeknapt.
Via mijn relaties en kranten volg ik dan te hooi en te gras de politieke
verhoudingen, leerde nationalistische kroegen herkennen. En dan verbaas ik
me steeds dat Antwerpen al jaren lang zo massaal bedekt-racistisch stemt
bij verkiezingen - de sfeer is er zo anders dan in het veel verwaarloosder
Rotterdam (moderne glastorens zie ik als symbool van verkrampt herstel).

Jij schildert VB-ers af als fanate zeurpieten die met het ontdekken van
corruptie en misdaad e.d. furore maken en die schandalen koppelen aan de
hoeveelheid immigranten. Kortom, je theorie is er een van drijven op
rancune bij brede lagen van de bevolking. Elders heb ik dat het proces van
proletarisering plus de opkomst van nouveaux riches genoemd.

Dat laat onverlet dat zo'n rancune-politiek ook ge-effectueerd moet worden.
Toneel spelen kun je leren, en je excelleert als je er aanleg voor hebt. En
hier wringt de schoen: ik heb totnutoe eigenlijk weinig voorvallen gehoord
of gelezen waarbij VB echt is afgegaan, als een hond met de staart tussen
de benen. In Nederland ging ene Janmaat tenonder omdat hij fout op fout
stapelde. Dat hoor ik niet van de VB-ers. Daarom concludeer ik dat de
cordon sanitaire niet alleen neerkomt op het uitsluiten van het VB voor
beleidsontwikkeling, maar wel degelijk ook slaat op het mijden tijdens de
vormende debatten vooraf en achteraf (buiten de politieke organen dus).
Zo'n cordon sanitaire kan zich niet alleen beperken tot het puur
parlementaire werk.

Tenslotte sluit ik niet uit dat "nette" politici zich soms mengen in een
debat met extremisten om de eigen vaardigheden te polijsten of te scherpen,
of, om zich alleen maar te profileren voor hun eigen vaste achterban. Van
"verslaan" is meestal geen sprake. Omgekeerd, de slimme extremist
profiteert mogelijk nog het meest van zulke openbare confrontaties.

En dan kom ik terug op Theo van Gogh (voorafgaand aan een debat met
Dittrich en AEL) en zijn 'pooier van de profeet' uitroep tegen AEL-voorman
Djaja: misschien is dit de enige manier om die legitimatie van extremisten
te ontkrachten. Met argumenten lukt hiet niet/nauwelijks omdat je dan
miskent dat extremisten ook zo hun achterban hebben.

Henk Vreekamp, Utrecht