[EuroLinux-petitie tegen softwarepatenten]]

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 16 11:32:32 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Okee Bert, er zijn natuurlijk veel meer belangrijke onderwerpen dan dit.
Maar het is zeker een "high profile" onderwerp, en die zijn er niet veel
in Nederland op Europees gebied. De SP is er zelfs al op gedoken. Om je
het zoeken wat te vergemakkelijken naar wat de minister van plan is:

Op http://www.webwereld.nl/nieuws/18542.phtml staat een link naar
http://www.ez.nl/upload/docs/Kamerbrieven/PDF-Documenten/4031696-vtk.pdf

Een brief van de minister aan de kamer, gedateerd 10 mei 2004, met
daarin bij het betreffende punt (citaat):

Richtlijn octrooieerbaarheid in computers geïmplementeerde uitvindingen
Politiek akkoord

De Raad en Europees Parlement zijn zeer recent tot een akkoord gekomen
over de tekst van de richtlijn. Derhalve zal dit punt als hamerstuk op
de agenda van de Raad komen te staan. Nederland zal het
richtlijnvoorstel zoals dat door het Voorzitterschap is voorbereid, steunen.

De richtlijn betreft _niet_ de mogelijkheid voor het octrooiering van
software op zichzelf, maar de octrooiering van uitvindingen die met
behulp van software in apparaten (computers) kunnen worden toegepast.
Het octrooi rust dus niet op de (bron)code van de software, maar op de
uitvinding. De richtlijn creëert bovendien géén nieuw octrooirecht voor
software-uitvindingen, maar beoogt de regels waaronder
software-octrooien worden toegekend, te harmoniseren. Deze regels zijn
momenteel in Europa niet eenduidig. Nederland is dan ook verheugd met
het bereikte akkoord. Dit maakt het beter mogelijk rechtsongelijkheid en
marktverstoring te voorkomen.

(einde citaat)

De ambtenaar die durft te schrijven "De Raad en Europees Parlement zijn
zeer recent tot een akkoord gekomen over de tekst van de richtlijn." kan
beter zijn/haar ambities op het vak van tuinieren richten zo lijkt me.

En Brinkhorst zou beter moeten weten dan de kamer foutief in te lichten.
Zeker gezien zijn solide Europese achtergrond.