Versneld bergafwaarts?

Wed May 12 22:29:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Duurzaam citaat van Boris II:
>Gaswinning veroorzaakt namelijk bodemdaling, en loopt het waddengebied daardoor
>niet onoverkomelijke risico’s(...) Op Ameland zijn ze al midden jarig
>tachtig begonnen met gaswinning en hebben ze exacte gegevens over de gevolgen
>van het winnen van gas. En wat blijkt: de kleine bodemdaling (soms maar enkele
>centimeters) wordt tenietgedaan door extra zand uit de Noordzee dat de
>bodemdaling compenseerd
                       ^

 Dit argument is ongeldig. Er zijn immers eilanden in het geding. Die
 zakken wel degelijk weg (hetgeen problemen kan geven met de afwatering
 en met het scheuren in de dijken aan de kant van de Waddenzee.

>Gaswinning komt zelfs in de top 10 van schadelijke activiteiten in de
>Waddenzee niet voor.

 Da's een non-argument. Het gaat er om op welke plaats gaswinning in
 de top 10 inneemt NADAT ze massaal plaatsvindt.

>Zo vindt D66 dat de kokkelvissers zo snel mogelijk moeten verdwijnen en dat
>er fors moet worden geïnvesteerd in het gebied om bijvoorbeeld de kwelders
>te beschermen.

 Die blabla over 'kokkelvissers' heeft alleen maar tot doel de aandacht
 van de gaswinning af te leiden. Daarenboven: kwelders behoeven in het
 geheel geen bescherming - daar zijn het nu juist kwelders voor. Op het
 moment dat men daar 'beschermend' optreedt, houden ze op om kwelder te
 zijn.

 Dit gedraai mag dan minder erg zijn dan Iraq en de afbraak van de soli-
 dariteit maar ook hier luidt de vraag 'WAAROM dit allemaal, waarom juist
 NU ?'

 Als men gaat draaien, dan zou ik zeggen: zet het in het nieuwe verkie-
 zingsprogramma (maar dat zal men wel niet durven). De draai van nu is
 weinig anders dan kiezersbedrog - namelijk van die kiezer die meende te
 stemmen op een milieu-partij.

 D66 moet weer eens naar de kiezer gaan luisteren.