Loze lucifers

Marc de Droog marcdedroog at ZONNET.NL
Mon May 3 00:59:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dat verheerlijken van de Islam door de politiek correcten en de inte-
gratiewaanzin van de Islam van de neo-
> conservatieven lost niets op. Het is slechts een manier om om de hete brei
heen te draaien (dat er te veel immigranten
> hierheen zijn gekomen). Zolang daar niets aan gedaan wordt - en om te
beginnen zou men het woord IMMIGRANT eens moeten
> leren uitspreken - verandert er niets.

> Men zou eens kunnen denken aan het stimuleren van (vrijwillige) re-
migratie. Geef mensen een zak geld mee om in het land
> van herkomst een nieuw bestaan op te bouwen.

Inderdaad, laten we niet meer om de hete brei heendraaien... ;)
Is het niet zo dat de mening die velen op dit moment uiten, niet zozeer
gericht is op de immigratie en de 'integratie van de immigranten', maar veel
eerder op de integratie van de grote groep reeds aanwezige immigranten?
Enerzijds kan dan wellicht 'stimuleren van (vrijwillige) remigratie' als
mogelijke oplossing aangedragen worden, anderzijds denk ik dat het ook
bespreekbaar zou moeten worden de mensen die hier reeds jaren aanwezig zijn
een integratiecursus aan te bieden (op te leggen?). Sinds eind jaren
negentig hebben we het immigratievraagstuk en 'integratievraagstuk van de
nieuwe immigranten' -voor zover ik dat kan beoordelen en begrijp uit de
media- redelijk onder controle. Maatregelen als taalcursussen in land van
oorsprong e.d. zijn dan niets anders dan schijnmaatregelen, die de illusie
van verscherpt beleid moeten creëren, terwijl het huidige systeem wellicht
al voldoende werkt. Kortom: wordt het 'probleem' opgelost?
Wat men ziet, is waar men tegen ageert. (Overigens: ook waar men elkaar over
bevestigt, met bijv. "allochtoon", "Turk" en "Marokkaan" als
containerbegrippen voor negatieve termen, is waar men tegen ageert, maar dat
even terzijde). Wat men ziet, is wat hier reeds aan immigranten aanwezig is.
Laten we daar nu eens extra aandacht aan schenken...

Groet,

Marc de Droog
Utrecht

Nu de boekverbranders alleen hun lucifers loos hebben afgestreken, en over
de Islam gekotst hebben op dezelfde wijze waarop ze dat ooit over homo's
deden, een opmerking mijnerzijds.

Waar het om gaat met dat immigratievraagstuk (dat nog steeds maar niet zo
mag heten) is dat er enorm veel mensen hier naar toe gekomen zijn die hier
niet thuishoren (en zich dikwijls ook nog eens hier ongeremd komen
voortplanten). Dat geeft problemen.

[...]

Marc Fluks, Amsterdam

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66 Het on-line archief is te vinden op: