Maandagmorgengedachten

Tue Mar 30 10:50:01 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>
>Ik begrijp niet helemaal of je hier spreekt van inductie in (ook) methodologische
>zin. Popper verfoeide de inductie - om maar een hedendaagse godheid te noemen.

 In algemene zin.

 Ook ik volg de discussie in academische bladen over of Popper z'n kritiek op de
 inductie mogelijk heeft gepikt ;-)

 Daar zou trouwens niets tegen zijn, lijkt me.

>Deductie was voor hem de ware manier om via een tijdelijke hypothese het weten te
>vergroten. Vanuit deze optiek zou "solidariteit" iets verfoeilijks zijn, van losse
>delen tot een algemene conclusie etc. komen.

 Inderdaad.

 De inductie is hier 'verantwoordelijkheid nemen voor elkaar' en de deductie
 'eigen verantwoordelijkheid nemen'. Neo-conservatieven, waarvan het leeuwendeel
 vandaag weer verselijk rond de troon danst, kiezen voor het laatste - de rest
 van de mensheid voor het eerste.