Gemeente Amsterdam knoeit met waarde huis: Update & vraag

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 27 12:10:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> [...]
>  TIJDENS de dodenherdenking !) komt de zaak voor de rechter.
>

>  Update
>  ------
>
>  Omdat mijn huis 'vergeleken' werd met drie andere huizen, leek het
>  mij wel eens aardig om te kijken wat voor waarde er werd opgevoerd
>  in de WOZ-aanslag voor de bewoners van huizen waarmee mijn woning
>  werd vergeleken.
>
>  Zojuist haal ik een eneveloppe uit de bus. Een van de bewoners zendt
>  mij alle gegevens (zelf meer dan waarom ik vroeg) van zijn huis,
>  belasting-aanslag en het officiele papier waarin de waarde van zijn

Mooi. Dat aan de Rechter voorleggen, lijkt me Marc.

>  Op deze aanslag staat een ANDERE waarde dan in de flauwekul die de
>  gemeente Amsterdam de rechter deed toekomen. Er zijn dus TWEE bedragen
>  voor HETZELFDE huis ! Alles staat zwart op wit en de stukken zijn beide
>  stukken van de tegenpartij, de Dienst Gemeentebelastingen van Amster-
>  dam. Oftewel: de gemeente liegt de rechter voor.

Niks nieuws onder de zon hoor wat mij betreft.

Dat zal de Rechter niet fijn vinden, maar toon het aan.

> [...]
>  ner van dit huis blijkt op DEZELFDE te zijn opgelicht als ik; daarom
>  is de waarde van zijn huis hoger dan in het stuk aan de rechter
>  staat. De waarde die in de aanslag van de bewoner staat is zelfs
>  lager dan de verkoopwaarde van z'n huis (8 maanden later) !
>
>  In het stuk aan de rechter wordt gesuggereerd dat de waarde van de
>  woning volgt uit de verkoopwaarde van dezelfde woning (8 maanden
>  later). In de belasting-aanslag van de bewoner wordt gesuggereerd dat
>  de waarde van diens woning zou volgen uit de verkoopwaarde van drie

Je kunt dus aantonen dat de berekenmethode van de gemeente
niet deugd, en bovendien ook niet kan deugen. Maar toon dat aan.

>  Kortom: we hebben hier te maken met een zwaar geval van oplichting !

Ho, wacht even. Is dat onderdeel van waarvoor je - op dit
moment - bij de Rechter zit?

>  Dan nu mijn vraag
>  -----------------
>
>  Ik schrijf hierboven nu wel dat het oplichting betreft maar IS dat
>  juridisch ook zo ? Uiteraard komt het in mijn pleitnota te staan en
>  gaat het stuk erbij (hopelijk komen stukken van de andere twee
>  woningen er voordat de zaak voor de rechter komt er ook nog) maar
>  mijn vraag aan de met deze lijst meelezende juristen luidt: mag men
>  iets als hierboven 'oplichting' noemen ?

Voor een strafrechter misschien wel, maar dat zit je hier
niet, toch?

>  Of heet zoiets wettelijk
>  'fraude' of is daar een andere passende juridische term voor ?

Geen idee, maar aan te tonen is dat de gemeente geen
deugdelijke methode hanteerd voor het berekenen.
Meer is hier toch ook niet aan de orde?

>  Die term wil ik in mijn pleitnota gebruiken (lieft met artikel uit
>  wetboek van strafrecht en zo). We worden allemaal geacht de wet te
>  kennen maar dat is natuurlijk niet zo. Ik sta inmiddels zo sterk dat
>  ik geen blunder wil begaan.

Er ligt - daarover - nog geen veroordeling, dus !!!!

> Volgens mij heeft de gemeente een straf-
>  baar feit begaan door de rechter een stuk ter hand te stellen waarin
>  ze de rechter oplicht.

Dat zal de Rechter echter zelf moeten beoordelen en tot die
slotsom moeten zien te komen.

>  --> Wie-o-wie kan mij vertellen wat de juridische term is van de onder
>      de update genoemde praktijk ? Welk artikel uit het wetboek van
>      strafrecht correspondeert hiermee ?
>
>  Hopelijk weet iemand het antwoord...
>
>  Het komt me voor dat ik op een bom zit. Als dit in de media komt, dan
>  breekt de pleuris uit. Toch ?

Ben je gek, joch ! ;) Hier in dit - ONS - land?
Er is helemaal niets aan de hand. Gaat u nu maar rustig
slapen. :)

Henk Elegeert (geen jurist)