Razzia

Fri Mar 26 09:34:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op zich heb jij ook gelijk, Henk,

Maarrr...

Allereerst zijn er functies waarin herkenbaarheid van en neutraliteit van
belang is: uniformen aan dus en beperking van sieraden en persoonlijke
symbolen, tot aan haardracht zelfs... geen aanstoot...

Rechters, politieagenten, buschauffeurs...

Daarbuiten zou ik iedereen vrij laten als Herman betoogd, kruisje om de nek
en soms zichtbaar, haarkapsel, oorbellen, piercing, ringen om vingers,
hoofddoekje al dan niet als moslima, enzovoort, al mogen werkgevers eisen
stellen aan representativiteit en is dat nou eenmaal subjectief...

Maar het algemeen verbieden van dracht bij niet geuniformeerde
functionarissen, bij scholieren... Het gaat mij te ver en is ook een
wijziging ten opzichte van ons beleid en onze cultuur totdat ook moslims het
zijn gaan doen... Een brug te ver dus... tenzij je bijvorbeeld kan kiezen
vor een school of een andere, waarbij de ene een uniforme dracht
voorschrijft...

Dus ik geef toe, t.a.v. ambtenaren, rechters e.d. mag en moet je in bepaalde
uitoefeningen van functies eisen dat elke persoonlijke uiting wordt
achterwege gelaten, keppeltje, kruijse, hoofddoekje, al hoeven de Engelse
pruiken wat mij betreft ook niet meer, zo zwart-wit ligt het dus
allemaalniet, ook al kan voor heldere principes gekoeen worden...

Toch wel een goed onderwerp dus dat vrijhied en gelijkwaardigheid en waar
deze botsen in de kern raakt, maar laten we niet in de val trappen
onderscheid te maken naar welke overtuigingen op welke wijzen wel en niet
geuit worden, alles of niets toestaan wat persoonlijke overtuigingsuitingen
en verbondenheid en stijl betreft (geloof, leven, huwelijk, subcultuur),
afhankelijk van de uitoefening van de functie van betrokkenen, of de gekozen
omgangscultuur op een school (mits er scholen te kiezen zijn). Los van eisen
aan representativiteit en oorbaarheid (hoe subjectief ook).

Fritz