Clarke

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Mar 25 18:30:02 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zie vorige email.

Overigens, en dit zal je misschien verbazen, ben ik net als jij helemaal
geen voorstander van het feit dat het soevereinitietsbeginsel superieur
is binnen de VN. Net als jij vind ik dat de VN wel degelijk zou moeten
ingrijpen in een land waar de mensenrechten stelselmatig en op grove
wijze worden geschonden door een regime. Als laatste middel eventueel
ook militair met het doel van regime change.

Zo heb ik ook op deze lijst eerder gesteld dat ik helemaal niet tegen
een VN invasiemacht in Irak zou zijn geweest, als het doel was geweest
de Irakezen te bevrijden van dit vreselijke regime en als aan andere
voorwaarden en garanties was voldaan. Zoals een brede steun van de
oppositiegroepen en met het de absolute garantie dat er alles aan gedaan
zou worden om burgerslachtoffers (en daar schaar ook in dit geval ook
Jan Soldaat onder, die door Saddam gedwongen is te dienen in het leger)
zoveel mogelijk te voorkomen.

Deze actie van de VS en meelopers was gebaseerd op leugens (wat betreft
motief en zoals later bleek ook wat betreft de feiten). En de VS zag de
Irakezen (en vooral de soldaten) als hun vijand en handelde daar dus ook
naar: 'shock and awe', clusterbommen, verarmd uranium, een belachelijke
ratio gesneuvelde Irakezen/Amerikanen. En men had meer politiek
strategische doelen dan humanitaire. En men heeft nagelaten een
draagvlak voor de invasie te creeren in de wereld en Irak. En men heeft
van de VN een lachertje gemaakt. Totaal afkeuringswaardig dus. En daarom
is er nu dan ook sprake van chaos. En daarom is de wereld er vanwege de
inval in Irak onveiliger op geworden. En nee Henk, dat verander je niet
door de VN nu binnen te halen. Helaas, te laat.

Groeten,
Mark