Clarke

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 25 17:38:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:49 25/03/2004 +0100, Henk van Lingen wrote:

>Dat het Bush cs vooral om regime-change ging
>en dat dat een wens was die reeds lang in neoconservatieve kring bestond
>is niets nieuws.

Maar dan is het helemaal godgeklaagd dat het land is binnengevallen. Regime-change. Wie het charter van de VN leest ziet voor zijn neus dat "regime change" geen aanleiding is, geen aanleiding kan en mag zijn, om een soevereine staat binnen te vallen, hoe vreselijk je het systeem of het leiderschap van zo'n land ook vindt. Het "pre-emptive-strike" verhaal kan je nog als een afgeleide casus belli interpreteren (waar ik het grondig mee oneens zou zijn), maar regime change, nee, dit slaat alles. En als Nederlad met deze internnationaalrechtelijke misdaad, want dat is het, het is gewoonweg een overval op een staat, meedoet, omdat er slechts een economisch belang zou zijn, dan verdient dit kabinet om NU op te hoepelen.
Maar ja, wie maakt zich druk.

Als je haar maar goed zit.