Standrechtelijke executie

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Mon Mar 22 15:49:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 22 Mar 2004 15:32:55 +0100, Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Israél doet wel aan eigenrichting, de palestijnen overigens ook, Al-
Queida ook en de VS ook. Het is een zeer ernstige situatie, want de
rechtsstaat wordt langzamerhand vernietigd.

Ja, Onrecht wordt gewroken met onrecht, een heilloze weg. Een tendens die
je in de maatschappij ook ziet. Gandhi heeft ook niet bereikt wat hij had
willen bereiken, maar ik neig meer en meer naar zijn weg.

Zaterdag op de Dam ben ik geschrokken van de strijdlustige uitstraling van
de demonstratie tegen Irak. Iedereen verhardt en verschanst zich achter
zijn standpunten. Op zich zijn die standpunten niet altijd onredelijk,
maar ik begrijp niet dat mensen niet zien dat het langs deze weg niet komt
tot een oplossing van deze conflicten.

Als mijn kinderen vragen hoe dat nou zit met die muren en hekken in
Israel, en waarom die kinderen niet door hun ouders naar school gebracht
mogen worden, en waarom daar al die soldaten klaar staan om te schieten,
en waarom de VS daarachter staat, tsja, dan denk ik wel eens 'was er maar
geen jeugdjournaal...'. Want ik kan dat niet uitleggen. Net zo min als
Madrid, Belfast en zo trouwens. Maar je hebt gelijk, de rechtsstaat wordt
vernietigd, door onze politieke leiders.

Balkenende heeft opgeroepen goed op te letten in de trein en op het
station op plastic tasjes e.d. Een gezonde dosis wantrouwen moet gepaard
gaan met een groot vertrouwen in het leven. Wordt wel lastig zo, meneer
Balkenende.

En dat is zeker een ernstige zaak.