Vraagje

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Mar 20 07:41:30 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach Marc,

Het is inderdaad een taboe, dit onderwerp. Ik begreep dat ik werd
uitgenodigd omdat ik in het openbaar kritiek heb op die privatiseringen,
o.m. herhaaldelijk op deze lijst. De bijeenkomst is besloten want van een
vereniging, en ik ben maar gast. Dus... Als er wat uitkomt van algemeen
belang, dan lees je me wel.

Over dit kennelijke taboe: de meeste vakliteratuur rond privatisering
betreft de jaren tachtig. Over het effect ervan is weinig, beter: geen,
onderzoek gedaan - op bedrijfsniveau noch macro. Ikzelf ga er van uit dat
het lange-termijn-effect negatief is, omdat in het verleden een neutrale
overheidssector voor algemene voorzieningen juist de ruggegraat vormde voor
particuliere economische groei.

Overigens lijkt me dit onderwerp wel iets voor een student: vanuit welke
theorie bekijk je de vraag? Neo-Keynes, neo-Schumpeter, de Chicago School?
En met welke parameters dan vergelijk je toen en nu in welke sectoren? Is
meting ueberhaupt mogelijk, ook dat nog?

Henk Vreekamp, Utrecht