openheidoverirak.nl

Sun Mar 21 13:52:13 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zondag, maa 21, 2004, at 05:09 Europe/Amsterdam, Henk Elegeert wrote:

> Extra ten opzichte van de geschiedenis.

Onzin. Het gaat hier om de vraag of meedoen
met de VS in Irak een extra risico was ten
opzichte van niet meedoen.

Maar dat kunnen we op dit moment niet
beoordelen, daarvoor zitten we er te dicht
bovenop. Stel bijvoorbeeld dat over een
paar jaar Spanje betrokken raakt bij een
oorlog, en dat de VS ingrijpen uit dankbaar-
heid voor de Spaanse steun aan de Irak-overval?
Dan blijkt wellicht dat de steun van Aznar een
goede zet is geweest omdat die Spanje de
steun van de VS heeft opgeleverd.

(En nee, ik ga niet tot in de haarvaten in
discussie over dit voorbeeld. Dan weet u dat
maar vast.)

> U redeneert als van Baalen (VVD) en Bert Bakker (D66) dat
> Nederland zich niets heeft/hoeft aan te trekken van hetgeen
> vast ligt in de grondwetsartikelen.

Dat heb ik helemaal niet beweerd, en ik begrijp
ook niet hoe u daar bij komt.

> Immers, we zijn niet op oorlog, maar met een vredesmissie of
> wat dies meer zij, is de redenering. Geheel ten onrechte.

Ik ben *wel* van mening dat het om een oorlog gaat.
Bert volgens mij ook. Van Van Baalen weet ik dat niet.

> Uw mening is niet van belang in deze.

Goed, dan staak ik deze discussie met u.

Ik zal alleen nog een paar pijnpunten ophelderen.

> Wat een misselijkmakend verwijt, zeg.

Niet het verwijt is misselijkmakend; het gedrag van
beide heren was dat!

> En wat moet ik
> daarmee? Waarom betrek je mij op een dergelijk wijze in je
> persoonlijke verleden? Wat wilt je nu van mij? Zoek je hulp?

Ik reageerde op Hein's zoveelste poging mijn argumentatie
te ondergraven met de irrelevante bewering dat ik geen
titeltje heb.

> Of kan het zijn dat je wat nare trekjes van je stiefvader
> hebt overgenomen?

Uiteraard. Dat is onvermijdelijk wanneer je enige decennia
met iemand optrekt. Ik doe mijn best me daar bewust van
te zijn. Volgens mijn omgeving ben ik me er zelfs te zeer
bewust van en maak ik mijzelf nodeloos verwijten op dit
punt.

> Je denkt toch werkelijk niet dat je normaal bezig bent, wel?

Ach, "Ooit een normaal mens ontmoet, En!, beviel het"? *)

> Tjonge, wat gênant zeg dit hier allemaal te moeten lezen, en
> dat in deze context.

Dat moet je primair Hein aanrekenen, want die vindt het
zo nu en dan nodig om mij voor te houden dat ik *geen*
academische titel heb.

> Vele Irakeese kinderen zullen zich nooit kunnen wenden tot
> een rechter. Die zijn inmiddels dood, omgebracht ter
> meerdere eer en glorie van de selfmade hero's. Velen
> verminkt door geweld die eigenlijk niet onder onze
> verantwoordelijkheid had kunnen plaatsvinden.

Inderdaad. En veel andere Iraakse kinderen zijn gewond.
Ben je al afgereisd naar Irak om hen hulp te verlenen?
Of blijf je veilig vanachter je computertje dit soort open
deuren intrappen?

Erik vdMb

*) Voor de goede orde, dit is een citaat.
Van Henk Elegeert zelf, namelijk. Hahahahahahahahaha.

http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0302&L=d66&P=R24618&I=-3