Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

Fri Mar 19 16:57:18 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>:
>-daadwerkelijke overdracht van de soevereiniteit in Irak aan de
>interimregering (dus: bee«indiging van de bezetting) en de door deze
>interimregering uitgesproken wens dat er een internationale troepenmacht in
>Irak blijft (cf Afghanistan, bijvoorbeeld).

 Maar Bertus, hier staat toch dat er alleen mensen in die interimregering
 (waarom trouwens: 'interim' - is er iets mis met een echte regering ?)
 kunnen komen die VOOR de continuering van de bezetting van Iraq zijn ?

 Aangezien dat laatste haaks staat op de wens van de meerderheid van de
 Iraqi's, is dit hetzelfde als pleiten voor een nieuwe dictatuur die de
 bezetting wenst te dekken. Oftewel: het continueren van de bezetting
 werkt een verdere destabilisatie van Iraq alleen maar in de hand. Of zo
 men wil: er is hier sprake van een cirkelredenering (die bezetting werd
 immers goedgepraat door op het 'stabiliserende effect' dat ze zou be-
 ogen), D66 onwaardig.

 Overigens wat die achtste juni betreft: niet alleen begint die dag Mos-
 limvreter Milosevic zijn betoog voor het Yugo-tribunaal en zijn er vlak
 daarna die opkomstloze Europese verkiezingen - vervolgens is er die
 nationale toogdag voor de Oranjefans met een door-en-door christelijke
 doop en zo. Optimale aandacht en maximaal effect verzekerd, lijkt me.

 Je had natuurlijk VOOR die aanslag in Madrid voor de terugtrekking van
 onze troepen moeten pleiten. Ik begrijp best dat het nu wat moeilijk
 ligt maar voor wie zich principieel opstelt, maakt die aanslag geen
 verschil. Het toont slechts aan dat die zogenaamde tegenstander (we
 gingen Irak toch aanvallen vanwege het internationaal terrorisme ?)
 zich aan onze, westerse, leugens heeft aangepast. Dat kan men hen
 moeilijk kwalijk nemen zolang men zelf verkondigt dat er een band
 bestond tussen Iraq en dat internationaal terrorisme. Eerst zelf
 ophouden met jokken lijkt me.

>(...)dat voortzetting van onze aanwezigheid na 1 juli a.s. 'bepaald
>niet vanzelfsprekend, maar ook niet uitgesloten is'. (...) Dus door me
>negatief uit te laten over de PvdA (afgelopen maandag ineens aan te
>kondigen na 1 juli weg te willen, terwijl daar een paar dagen daarvoor
>nog geen conclusie over was getrokken door de PvdA)

 Sorry Bert, maar nu verwijt de pot de ketel dat'ie zwart ziet.

 Is het niet eens aardig voor jou als kamerlid om na te gaan waarom de
 overheid het dreigen met een aanslag (het opblazen van het NS-station
 Uitgeest, eergisteren) in de doofpot gestopt heeft terwijl deze aan-
 slag vlak na de aanslag in Baghdad werd aangekondigd ? Als er wel een
 passerende trein zou zijn opgeblazen (daar had ik dan ingezeten), dan
 zou de wereld te klein zijn geweest...

 Op de radio hoor ik zojuist dat in Washington alle scholen ontruimd
 worden. Het is toch wat met die oorlog tegen het internationaal terro-
 risme...   :-)