Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Fri Mar 19 00:10:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Dat is maar de vraag. Is het niet eerder zo dat als de VN het nu 100%
> overneemt van de bezetters er in feite een vrijbrief wordt afgegeven
> door de VN aan de VS om toekomstige conflicten wederom zonder
> VN-mandaat militair op te lossen? Na de 'bevrijding' (wat de VS heel
> goed kan zonder hulp van de andere VN landen), staat de VN immers
> klaar om de rotzooi op te ruimen (waar de VS bijzonder slecht in is).
> Goede deal lijkt mij, vanuit Bush perspectief.

Misschien, maar ik denk in dit geval toch eerder het tegenovergestelde.
Bush is niet voor overdracht van de macht aan de VN, de grote wens van
Frankrijk, Duitsland en andere notoire tegenstanders van de oorlog - hij
verzet zich daar tegen. En zeker als de macht aan de VN wordt
overgedragen nadat de nieuwe Spaanse regering heeft gedreigd anders haar
troepen terug te trekken kan dat alleen maar worden uitgelegd als een
nederlaag voor Bush.

Dat wordt inderdaad wel anders op het moment dat de orde is hersteld, of
dat iedereen denkt dat de orde is hersteld (zoals in Afghanistan).
Overdracht nu betekent dat de VS toegeven dat zij er niet in slagen de
situatie onder controle te krijgen. Het gevaar waar jij op wijst
ontstaat volgens mij pas als overdracht plaatsvindt op het moment dat de
ordeproblemen in Irak uit het aandachtsveld van de wereldopinie zijn
verdwenen.

Groeten,

/Herman