Weg met het paternalisme! (was: Re: Niet Wijken Voor Terreur????)

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Wed Mar 17 02:27:27 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef:

> Wat ik in dit op zichzelf overzichtelijke betoog mis, is de mening van
> het Irakese volk. Ik zou daarom zeggen: hou een referendum.

Wel, de informatie-voorziening lijkt bij zo'n referendum misschien niet
het voornaamste probleem: de vraag is simpel genoeg, zelfs als je je
realiseert dat dan onduidelijk blijft wie het na een 'nee' eventueel van
zo'n buitenlandse macht zou moeten overnemen.

Grappig genoeg is zelfs al onderzocht hoe de Iraqis over (ongeveer) dit
onderwerp denken:
http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/15_03_04_iraqsurvey.pdf

Verrassende antwoorden soms: over de vraag of de VS-aanval goed is
geweest of niet is de verdeling ongeveer fifty fifty - zeker niet
uitgesproken negatief. Verder vindt een duidelijke meerderheid dat zijn
leven beter is dan voor de inval een jaar geleden, en verwacht eveneens
een duidelijke meerderheid het over een jaar beter te hebben.

Wel valt op dat openbare veiligheid veruit het belangrijkste probleem is
volgens de ondervraagden, met herstel van de infrastructuur en de
economie op de tweede en derde plaats. Constitutionele vragen komen
daarna pas in zicht. Een hele duidelijke Maslow-piramide dus.

Verder vraag ik me wel af hoe je bepaalt wat een meerderheid zou zijn in
zo'n referendum. "Het" Iraakse volk lijkt me gezien het onderlinge
gekrakeel alvast een niet-bestaande entiteit, dus een eenvoudige 50%
meerderheid is niet voldoende. En dan kom je toch weer in
constitutioneel gedoe terecht.

Misschien dus toch maar eerst de openbare orde herstellen met behulp van
een VN-vredesmacht, en de electriciteits- en watervoorziening eens goed
op gang brengen. Daarna pas een referendum over de verdere prioriteiten.

/Herman