Criminaliteit & Etniciteit

Wed Mar 17 00:15:01 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On dinsdag, maa 16, 2004, at 22:01 Europe/Amsterdam, Henk Vreekamp
wrote:

> Het was niet mijn opzet een inhoudelijke kritiek te geven op enig
> rapport e.d.,
> ik somde voor Henk van Lingen slechts enkele vindplaatsen op.

Dat had ik wel begrepen Henk. Maar ik herinnerde me de haken en ogen
aan dat ene rapport, dus ik dacht: wellicht verstandig om andere Henk
even te melden dat dat rapport methodologisch zwak in elkaar steekt.

> Vaak gaat het om de invalshoek, het paradigma (relativisme,
> assimilatie e.d.).

Dat ook, maar in dit specifieke geval gaat het om statistische
vertekening.
Cijfers lijken soms heel hard te zijn, maar ook met cijfers kun je
liegen,
helaas.

> Het zou eigenlijk veel interessanter zijn om eens na te denken over
> het feit dat die migratiepolitiek al twintig jaar een hot item is.

Moeten we echt die hele discussie overdoen?

M.i. is het onderwerp is al twintig jaar een hot item omdat
de politici de bevolking niet hebben willen uitleggen wat
er gaande was. Sterker nog: als je er als autochtoon uit
een arbeidersbuurt een mening over ten beste gaf, dan
werd je ogenblikkelijk voor racist uitgekreten.

Vanaf het begin hadden we ons moeten realiseren dat
het idee van gastarbeiders een fictie was.
Verder is het voornamelijk een schaalgrootte probleem.
De Spanjaarden van Hoogovens zijn ook niet geintegreerd,
de Italianen van de Ford-fabriek niet, en de Poolse
mijnwerkers nauwelijks. Maar dat waren veel kleinere
groepen, dus dat gaf minder problemen en werd dan
ook nauwelijks opgemerkt.

Erik vdMb