Niet Wijken Voor Terreur????

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Mar 16 11:08:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zelf heb ik de uitspraak niet gehoord, maar langs verschillende kanalen komt de boodschap bij me binnen dat D66 bij monde van Bert zegt: we wijken niet voor terreur.
De logica achter de uitspraak lijkt te zijn: als we ons nu terugtrekken, dan denken die terroristen: ha, geweld loont. We moeten dus ferm blijven en aanwezig in Irak blijven.

Mag ik hier wat tegenover stellen (ervan uitgaande dat ik Bert goed heb begrepen)?

* De Spaanse terugtrekking is niet gevolg van die terreur. Die terugtrekking is uitvoering geven aan de wil van meer dan 90% van het Spaanse volk. En aan de verkiezingsbeloften van de PSOE. Democratie in optima forma. [het was de stijve, eigenwijze en uitermate autoritaire Aznar die de wil van zijn eigen volk minachtte en coûte que coûte met de Amerikanen mee wilde]

* Die terreur heeft een oorzaak. Nu weet ik dat deze vraag in dit land door bepaalde politici wordt gezien als een onfatsoenlijke vraag, maar toch stel ik hem: hebben wij, Nederlanders (mét Aznar, Bush, Blair, Polen, Australië etc, --> de "coalition of the willing") niet ook zèlf bijgedragen aan deze voedingsbodem van de terreur? De geschiedenis van de westerse mogendheden in het midden oosten (met name VK en VS) hebben het gebied al sinds het begin van de vorige gedestabiliseerd (Perzië, Palestina, Irak, Saudi Arabië, Israël, kolonieën India en Pakistan, noem maar op). De haat tegen het Westen is daar dóór het Westen voor een groot deel zèlf gezaaid, en de bittere vruchten worden nu zichtbaar (wist u dat op de koppel van een bepaald regiment Spaanse soldaten in Irak "matamori"staat? dat betekent: "Morendoder: Net zo walgelijk als een terrorist die spreekt van "jullie heidenen moeten allemaal dood". We moeten juist UIT deze spiraal, en niet eraan meedoen met stoere oorlogstaa
 l). D
oor in de ogen van de Arabieren opnieuw een soort kruistocht tegen de Islam te voeren (en gezien het gedrag van Amerikaanse militairen in Irak lijkt het daar veel op) hebben we onnodig deze haat nieuw leven ingeblazen. Als de Amerikanen zich aan de VN veiligheidsraad hadden onderworpen en geen "Alleingang"hadden ingezet, dan hadden we de terroristen van 9/11 gezamenlijk meedogenloos kunnen opsoren en vervolgen en was er veel minder "casus terrori" geweest.

* Waarom houdt dit kabinet Nederland in een situatie die extra EN onnodige risico's op aanslagen veroorzaakt? We zijn nu een van de weinige landen in Europa die nog mèt de Amerikanen en de Britten is. Spanje is nu ook afgevallen. Blijft over behalve Nederland: Italië en Polen (mis ik er een?). We isoleren ons derhalve, we maken ons in Europa belachelijk als schoothondje van Bush.

* Het doorhakken van de *oorlogs*band met de VS en het VK is een éérste daad die we moeten verrichten om de kans op terroristische aanslagen in de Lage landen zo klein mogelijk te maken. Het willens en wetens de kans op aanslagen vergroten en vergroot houden door tégen de wil van de meerderheid van de bevolking in politiek én militair te blijven meedoen aan een onrechtmatige oorlog en bezetting, gebaseerd op leugens en bedrog, is *mede*verantwoordelijkheid dragen voor een aanslag. De Spanjaarden die ditzelfde Aznar verwijten hadden en hebben groot gelijk (spreekkoren gehoord in Madrid?)!

* Er is slechts één beleid dat werkt: ondubbelzinnig de samenwerking met de Britten en de Amerikanen politiek en militair afsnijden. De troepen daar laten (vind ik), maar met een strikt humanitair (vredelievend) mandaat, dat nauwkeurig is afgestemd op en met de VN, en met niemand anders.

Ik pleit dus NIET voor terugtrekking, maar voor het zich losmaken van een manifest onrechtmatige en  moreel verwerpelijk bondgenootschap.

Maar het congres was dat me me eens. Nu nog de daden.