Criminaliteit & Etniciteit

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Mar 16 08:32:29 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Als eenvoudig bodemproducent beperk ik me tot specialiteiten. Misdaad valt
daar niet onder. Ik denk dat je even bij het CBS moet kijken en in de
Kluwer database (Data Juridica) bij de rechtenfaculteit en haar bieb. Via
de interne universiteitskabel moet dat lukken.

Uit mijn even parallel meesnorrende pc haal ik wat tips:

- toename seksisme, homohaat, bij allochtonen, bij Berbers initiatierite
met 15-jarige jongens met bordeelbezoek: onderzoek 1996 A. van den Akker
GG&GD Utrecht

- verband etniciteit en criminaliteit, allochtone jongeren uit gelijke
sociale laag zijn vijfmaal crimineler ofwel 11% bevolking en 60%
gevangenispopulatie: criminoloog dr. F. Leuw, rapporteur bij WODC (Min
Justitie onderzoeksbureau) "Criminaliteit en etnische minderheden" 1997,
die ook multiculturele samenleving voor dood verklaarde. In Duitsland
slechts 27% gevangenispopulatie buitenlander.

- PvdA-minister Klaas de Vries haalt op laatste moment een rapport van de
Nat Recherche Dienst bij de drukpers weg waarin conclusie staat dat
eenderde verdachten immigrant etc. is: De Telegraaf 16.12.2000 p. 16.

- Recente Tweedekamercie Bos over integratie overbodig, al in 2000 een
rapport van Algemene Rekenkamer over mislukt migratiebeleid.

- Asielzoeker blijken in 1998 36 maal vaker een ernstig delict te hebben
begaan dan inlanders, aldus ambtenaar justitie. Gelijktijdig een onderzoek
voor Vluchtelingenwerk door RU Groningen iov staatssecretaris Kalsbeek.
(misschien criminoloog De Haan?)

- Een wat van justitie en beleid afstaande antropoloog, Frank van Gemert
bij onderzoeksbureau Regioplan (ik dacht in Adam).

Henk Vreekamp, Utrecht.