Criminaliteit & Etniciteit

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Tue Mar 16 00:00:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Woestijnmussen,

Gisteravond raakte ik in een discussie verzeild met een marrokaanse
vriendin over criminaliteitscijfers inzake marokkanen, de eventuele
relatie met sociaal-economische omstandigheden en/of geintegreerdheid,
etc. En natuurlijk de vraag in hoeverre dergelijke discussies juist
integratie belemmeringen ('de marokkanen voelen zich in de hoek gedrukt').

De vraag naar cijfermateriaal rees al snel, zij geloofde gek genoeg niet
zo in een oververtegenwoordiging van marokkanen in criminaliteitscijfers.
Daarom zoek ik nu wat inleidend en cijfermateriaal over deze kwesties.
Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Met Google vind je al snel de
integratiemonitor 2002: http://www.iseo-eur.com/, nieuwsberichtjes
over een onderzoekje van Borghans en Weel (maar de websites van beide heren
doen nou niet vermoeden dat ze erg thuis zijn in deze problematiek) waaruit
zou blijken dat Marokkanen te weinig gecorrigeerd worden door hun
omgeving: http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1068703898348.html en
meritbbs.unimaas.nl/staff/bas/publications/dutch/esbce.pdf
Daarnaast natuurlijk de nodige extreem-rechts getinte sites, zoals:
http://www.aboujahjah.nl/criminaliteit.htm

Is er hier iemand die wat ('onbevooroordeelde' :-)) ingangen weet
tot deze thematiek en cijfermateriaal? Ik denk bevoorbeeld aan het
indrukwekkende geheugen en archief van Henk Vreekamp :-)

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |