Acht juni een Al-Qaeda aanslag in Nederland ?

Mon Mar 15 10:06:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Martin Lentink <martinlentink at D66GELDERLAND.NL>:
>de weigering een keuze te maken is ook een keuze.

 Da's het bekende misverstand. Een atheist zou ook ergens in geloven
 (even voorbij gaande aan die vreselijke humanisten - waar dat natuur-
 lijk weer wel voor opgaat): neen dus. Men hoeft aan deze onzin in 't
 geheel niet mee te doen.

>te spreken over contra-terreur duidt ook al een keuze aan.

 Opnieuw: neen. Terrorisme tegen Spanjolen is net zo verwerpelijk als
 de staatsterreur tegen Afghanen en Iraqi's. Wie de terreur van Israel
 goedpraat, deugt domweg niet - gelukkig gaan steeds meer burgers dat
 beseffen.

>In tegenstelling tot jou meen ik dat het Westerse geweld niet erger
>is dan dat van Saddam, niet qua aantal en niet qua bruutheid.

 Ik meen niets. Ik constateer alleen maar en probeer datgene dat ik
 constateer te begrijpen. Saddam deed er geen bal toe, het gaat om
 de olie van Iraq. Die olie is van ons, niet van Saddam - laat staan
 van de Iraqi's - en we hebben het heilige recht om ons gewapender-
 hand van die olie meester te maken om onze belangen veilig te stel-
 len. De christelijke God steunt ons daarbij - daar gaat het om.

 En dat is een perfide, een geesteszieke, redenering. Mensen die zo-
 iets denken, horen in het gesticht en niet in een regering te zitten.
 Want dan gaan ze oorlog voeren.

>Er vonden ook voor die (ruim van tevoren aangekondigde, en dus niet
>terroristische) militaire invallen al lange tijd aanslagen tegen het
>Westen plaats,

 Omdat de christelijke God graag een dealtje maakt met de Joodse Jehova
 daar waar het gaat om het knechten van de volgelingen van Allah.

 Wie boven dit soort redeneringen staat (dus wie zich geen keuze laat
 opdringen), creert de voorwaarde die nodig is om oplossingen te vinden.
 Ironisch genoeg zag de stichter van het Christendom dat volgens de
 christelijke mythologie ook zo.

>Dat er al lange tijd een diepe wrok bestaat in sommige islamitische kringen
>over (vermeend?) Westers imperialisme is duidelijk. Dat die wrok voortdurend
>wordt geuit in de vorm van de moord op onschuldige burgers is echter
>verachtelijk en ontoelaatbaar.

 Met een dergelijke, joods-christelijke redeneertrant maak je het alleen
 maar erger. Met 'verachtelijk' geef je een kwalificatie aan en met 'ontoe-
 laatbaar' creeer je een motief om er op los te slaan. Daar los je dus niets
 mee op.

>Dat is de keuze die ik maak.

 Da's dus niet zo mooi.

 Men moet een keuze maken waarbij men de problemen oplost in plaats van
 ze oproept. Het Spaanse volk heeft gisteren een dergelijke keuze gemaakt
 na te zijn wakker geschud. Men had natuurlijk precies dezelfde keuze
 kunnen maken zonder dat daar geweld aan vooraf ging... daar gaat 't om.

 Nu vraagt men zich af wat men in hemelsnaam heeft misdreven om een der-
 gelijke terreur over zich af te roepen (het christelijke zonde-besef
 dus). En dat is - eerlijk gezegd - nogal kinderlijk. Een dergelijke keuze
 is een religieuze, niet die van de rede.

 Effe wat anders: net gepind en op de giromaat zat een sticker met daarop
 een oproep tegen de bezetting van Iraq te gaan demonstreren op 20 maart
 in Amsterdam. Ondergetekend door 'platform nieuwe oorlog' (geen idee wat
 dat is, trouwens - is dat hetgeen waar Hein het over had ?).

 Zou op http://www.wereldcrisis.nl staan... enfin, lees zelf maar.