Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 13 18:08:02 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Precies: je slaat de spijker op de kop. Dat gebeurde in
> grote mate. In 1995 was het al zover. Toen was die
> stichting nog niet eens opgericht. We wilden dat
> oeverloze gekanker voorkomen.

Vraag was en is nu vandaag de dag nog steeds, "Wat is de
invloed van digitalisering, of wat zou die kunnen zijn"?

En ik constateer dat we geen instrument meer hebben om daar
onderzoek naar te doen. Te achterhalen waar het in de
onderlinge communicatie tussen mensen het mis kan gaan -
vaak ook onbedoeld - met gebruikmaking van ICT.

Hoe ziet die er uit? Is (geschreven) taal alleen een
krachtig genoeg vervoermiddel voor het overbrengen van alle
benodigde informatie?

Beleidsmakers alla Belkenende hebben onvoldoende inzicht in
de materie en komen met paarden en wormen aan zetten i.p.v.
te kijken welke invloed ICT werkelijk heeft op de
samenleving, de democratie, het bestuur en ambtelijk
apparaat.  Hebben ook onvoldoende inzicht in de materie om
het instrument ook zelf in te zetten als hulpmiddel in de
democratie, met name besluitvorming, beeld en
meningsvorming. Men komt vaak niet verder dan wat domme
bureau-automatisering.

De stichting had veel kunnen betekenen in dat opzicht, maar
  ging jammerlijk ten onder aan het krakeel. Velen geen of
onvoldoende ervaring met het communiceren zelf, en in de
vele verschillende aspecten, en de stichting onvoldoende
mogelijkheden - ook zelf verkozen, en (soms) iets te
ambitieuze - om dat nog recht te trekken.

 > Maar dat is niet gelukt.

Nog niet gelukt. ;) Ik vind dat we die draad opnieuw zouden
moeten oppakken. Lering trekken uit de weerbarstige
werkelijkheid, want er ligt nog veel onontgonnen.

En dit aso Balkenende tijdperk heeft a) geen affiniteit met
ICT, en b) doet meer kwaad dan goed als het gaat om
Nederland kennisland. Maar ook D66 zelf doet veel en veel te
weinig met ICT. En zeker ook waar het de democratie betreft.

> Het gekanker ging tijdens de stichtingstijd verder
> woekeren (eigenschap van kankercellen, nietwaar?). Kijk
> hoe hier gepraat wordt. EvdM heeft maar één doel: mij
> pakken. Mij bechadigen. Dat is een laatste stuiptrekking
> van wat daar gebeurde, dagelijks. Horror! Dar kan je geen
> beleid op maken!

Helaas inderdaad, Hein daar viel niet veel mee aan te
vangen. Het verschijnsel qua vorm had op de agenda moeten
staan, maar werd overstemt door het inhoudelijke daarvan.

> Die lijsten schrikten elke belangstellende af. En
> aangezien we principieel NIET wilden modereren, zaten we
> klem. En OH wat hebben ze genoten van dat klemzitten. Tot
> op de dag van vandaag. Henk, herken je iets?

Absoluut, de hele film komt weer terug. Ik zal er niet te
veel inhoudelijk op ingaan. Dat is daar immers in meer dan
voldoende mate gebeurd.

En ja, dat principieel niet willen modereren had
verschillende kanten ook. Aan de ene kant: "Hoe wil je
jezelf een burgerbeweging noemen als je met moderatie aan
komt zetten?", en aan de andere kant had het soms gemoeten
om onzinnige instroom tot staan te brengen en een werkbaar
en constructief klimaat te (be)houden.

Een dilemma voor de stichting waar - en op een bepaald
moment al helemaal - niet (meer) uit te komen was.

Overigens was en is dat niet een verschijnsel dat zich enkel
op die lijst voordeed. Het is juist een kenmerk dat zich
heeft ontwikkeld met de opkomst van ICT, en een veel
voorkomend verschijnsel. Iets dat beter onderzocht moet
worden. Nog steeds. De antwoorden van de industrie zelf zijn
volstrekt ondermaats.

Henk Elegeert