Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Sat Mar 13 01:18:57 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoe kun je burgers vertegenwoordigen zonder mandaat? Klinkt erg
ouderwets verzuild.

het
> gaatb om de vraag: wat zijn je doelen en hoe wil je die
> doelen bereiken. Voor db.nl gold: we willen in digitaal
> opzicht meer democratie. dat is een * extern* doel, namelijk
> gericht op de samenleving in zijn breedte.

OK, dan hebben we een definitieprobleem. Ik beschouw een burgerbeweging
als een dynamische, liefst groeiende, groep burgers die zich gezamelijk
inzetten voor een bepaald maatschappelijk doel. Jij beschouwt het
blijkbaar als een (beperkte) groep individueen die een op burgers
gericht (statisch) doel wil verwezenlijken. Yep, dat kun je in een
stichtingsvorm doen.

Die "Burgers" waar
> jij het over hebt, dat waren (en zijn) in facto een paar heel
> harde schreeuwers en ruziemakers.
> Db.nl is niet voor hén
> opgericht, ook al schreeuwen ze dat het wel zo is.

Uiteraard niet. En ik herinner me nog dat ik me ooit eens - zal wel rond
'95 zijn geweest, ik organiseerde toen een 'nacht van de democratie'
namens de JD in Enschede over de invloed van digitalisering op de
democratie - inschreef voor die lijst en binnen enkele uren mijn postbus
vol had zitten met inhoudsloos gekanker. Meteen weer uitgeschreven dus.
Zo wordt je dus geen burgerbeweging...

Groeten,
Mark Giebels