Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Mar 6 14:44:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

IM2 wrote:
> [...]
>
> SITTARD - In Sittard zijn bewoners van twee straten in opstand gekomen tegen
> de toewijzing van een leegstaande woning aan een Nederlands gezin. De wijk
> bestaat volledig uit Molukkers en zij wensen geen niet-Molukkers in hun
> wijk. Ze hebben dit aan woningcorporatie WVS in Sittard laten weten.
>
>  Hebben jullie in Sittard geen d66 fractie.
>
> Als dit geen discriminatie is, dan eet ik mijn hoed op, want je kan veel
> zeggen over Nederland, maar dat die Molukkers hun "eilandmentaliteit" niet
> loslaten, is bijna 60 jaar na dato toch wel een beetje teveel gevraagd van

Nee, dat is geen discriminatie. Eet smakelijk, overigens ! ;)

Het gaat hier om een reeks misverstanden, wederzijds, dus
zowel de gemeenschap als de woningcorporatie. De
woningcorporatie heeft het belang  ven de gemeenschap al
erkent en ik neem aan dat het wel goed komt met het recht op
toewijzingen in hun buurt.

> Als Nederlandse autochtone gezinnen van deze tijd bezwaar maken tegen
> Molukse of andere nationaliteiten qua huidskleur, dan staat de heel
> nederland op zijn achterste benen, en nu ik het mij herinner, is dit dan
> geen vorm van gegroepeerde discriminatie, en is dit dan niet strafbaar,
> iemand weigeren op basis van huidskleur en afkomst?!?

Nee, omdat de Molukse gemeenschap een totaal andere is dan
de Nederlandse, met heel hechte familiebanden, en zoals
eerder genoemd met toegewezen rechten, die niet meer werden
nagekomen. Er is wat mij betreft geen sprake van
discriminatie. Eerder lijkt er met hen een spelletje te zijn
gespeelt met een woningcorporatie in de hoofdrol.

Henk Elegeert