Snoeivoorstel

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Jun 30 14:22:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zo zwart-wit is het niet.
Dat zei ik ook niet maar het wordt juist door bert bakker zwart-wit gesteld.

> In alle generaties zijn er mensen die het beter en makkelijker hadden of
hebben of juist
> niet. Neem gelijke mensen die jij beschrijft, die inderdaad onderlinge
solidariteit
> verdienen juist ook van de eigen generatiegenoten die het veel beter
hadden en hebben, en
> vroegpensioen na 40 jaar hard werken verdienen, maar in de latere
generaties.
Dat verdienen ze inderdaad, maar het zijn juist de minder bedeelden die nu
de 50 gepasseerd zijn en vanaf hun 15e jaar werken en premie betalen de
opgebouwde rechten worden afgenomen.

Minder
> kansen op werk, lagerelonen, inmiddels veel hogere lasten, geen WAO meer
in feite, zeker
> geen VUT straks (die immers grotendeels betaald wordt door opvolgende
generaties en zoals
> met andere systemen waar de toekomst financiert keeryt de wal het schip).
De zorgen dat
> lasten zich gaan stapelen, lasten uit het verleden, rechten op de pof
gefinancierd, en van
> vergrijzing is terecht.

Niemand die het ontkent maar dat geeft niemand het recht om de babyboomer
maar als asociaal en als profiteurs weg te zetten.

> Niet alle jongeren hebben meer de kansen en de luxe-groei van decennia
voorheen, de helft
> is vmbo-er en schiet niet meer omhoog bij te veel banen en te weinig
arbeiders. Zij
> verdienen evenveel zorg en aandacht en solidariteit als de minder
bedeelden van eerdere
> generaties.

 Dat wordt dan een groot probleem met Nederland kennisland waarin in feit
geen plaats meer is voor ongeschoolde arbeid, volgens D66.

> De beter bedeelden van eerdere generaties, velen met gespaarde vermogens,
enorme
> overwaarden in door hypotheekrenteaftrek overmatig gestegen huizenprijzen,
betere en
> sneller gestegen pensioenen niet alleen maar vooral ook door
eindloonbeginsel, mogen en
> moeten ook solidair gaan bijdragen aan generatiegenoten en jongere
generaties. Hoe dan ook
> zulle jongere generaties niet dezelfde overwaarden, ruimere
pensioenregelingen, en socaile
> zekerheden genieten als voorheen.

Hoezo, overmatig gestegen huizenprijzen, wordt je daar rijk van of zo? Bij
verkoop er van zal je ook weer wat naders moeten kopen dus schiet er geen
cent over. Dat is rijkdom op papier hoor, en verkopen en dan gaan huren kan
ook niet, er zijn geen huurhuizen namelijk.
En de regering wil zaken juist individueel gaan regelen zodat het nog
duurder wordt voor de mensen.
Zeker zullen ze die zekerheden minder hebben, wij willen toch graag
werknemers uit de nieuwe EU-landen hierheen halen tegen absurde lage lonen.
Het gebeurd al dagelijks en in sterk toenemende mate.

lidariteit behoeven van jongere
> generaties is het niet. Het is eerder, zeker gemiddeld, andersom geworden.

Best hoor, solidariteit behoort voor iedereen te gelden. Maar met een
hakbijl tekeer gaan zoals dit kabinet is wat anders.
Maar wat Bert Bakker stelt is wat anders. De jongeren zegt hij, moeten
straks hun staatschuld en hun VUT betalen, alsof men zelf niks heeft
betaald. Er bestaat een VUT-fonds in veel sektoren waarin vele miljarden
zijn gespaard door mensen.

Sorry, misschien een wat gehaast en korte reactie maar ik sta op het punt om
weg te gaan.

Ger