Snoeivoorstel?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Jun 28 21:53:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kijk, en hier heeft onze knauwende Lenny een heel goed punt!

Jarenlang, sinds de nadagen van Lubbers, is officieel beweerd dat we te
veel ambtenaren hadden. En hup, daar ging weer een cohort in de ZBO, het
Agentschap of een NV met zichzelf verrijkende ex-toppers. De vrijgekomen
budgetruimte werd deels zwijgend ingenomen door extra ambtenaren,
vooral  in de lagere organen.

Dat is voor een deel te rechtvaardigen omdat de staat steeds meer moet
controleren om een wild-west kapitalisme te voorkomen. Kortom, de neolib
kweekt haar eigen extra ambtenaren in controle-organen etc. En een deel van
die nieuwe aanstellingen zal voortkomen uit de budgetruimte die in de
beleidsvormende niveaus ontstond door het van de begroting gooien van wat
naar ZBO en Agentschappen ging.

Dus, de oplossing is niet zozeer het direct verwijderen van luxe ambtenaren
alswel het weer herstellen (voorzover mogelijk en nodig) van een vorige
toestand in het staatsbestel. Terugvorming dus. Met de komende
massa-pensionering zul je verder waarschijnlijk niet veel hoeven te ontslaan.

Trouwens, als ik naar mijn clan kijk zie ik dat de hoger opgeleide jonkies
vrijwel allen op contractbasis werken - geen "echte" ambtenaren zijn. Ook
op dit punt moet je dus relativeren.

hv,u
------