ZBO's

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Mon Jun 28 10:12:00 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar ben ik het mee eens: als er via de belastingen of premies wordt
gefinancierd, dan is er ook collectieve zeggenschap. Dat betekent overigens
niet per se dat het ook om ambtelijke diensten moet gaan, het is niet
vanzelfsprekend dat een ambtenaar het beter met de uiteindelijke klanten
(uitkeringsgerechtigden, bijvoorbeeld) voor heeft dan een onafhankelijke
functionaris, maar dan moeten zeggenschap en doorzichtigheid wel goed geregeld
zijn.
En bij rechtstreeks betalen door de klanten, dan moet je ook daadwerkelijk
concurrentie creëren, zodat de klanten 'met de voeten kunnen stemmen'. Is dat
niet mogelijk (omdat je nou eenmaal niet twee UWV's, of twee NS'en kunt
maken), dan treedt de collectieve regel in werking.

Wat er vooral fout is gegaan met de ZBO's is dat die alvast zijn opgericht in
de afgelopen 10, 15 jaar, terwijl de zeggenschapsverhoudingen en het toezicht
geregeld zouden worden in een 'kaderwet zbo's'. Die kaderwet is er nooit
gekomen, omdat de bestuurlijk-juridische kolom elkaar daar jarenlang mee heeft
beziggehouden, ook in de Kamer, maar er nooit uitkwam. En dus zijn al die
regels er niet, rondom transparantie, informatievoorziening en verantwoording,
zeggenschap en aanwijzingen, toezicht, betaling (salarissen!) en uiteindelijke
(ministeriële) verantwoordelijkheid. Dat die wet er nooit is gekomen is het
grote falen rond de zbo's. En dus alle reden om nu in te grijpen, al betwijfel
ik of het thans populaire 'terug naar de overheid' wel de oplossing is. Dan is
de zeggenschap wel goed geregeld, maar of de eindgebruiker daar in alle
gevallen bij gebaat is betwijfel ik. Want laat niemand terugverlangen naar de
vroegere arbeidsbureaus, bijvoorbeeld - zeer bureaucratisch, en geen enkele
feitelijke rol op de arbeidsmarkt. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen.
Groeten,
Bert.

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het wel met je eens, Henk,

Of we betalen via belasting of anderszins opgelegd collectief
(gedeeltelijk), dan moet de zeggenschap (over het collectief of verplicht
gefinancierde) in handen blijven via heldere democratische controle, of de
klanten betalen rechtstreeks, dan moet de overheid voorwaarden scheppen voor
een transparante markt en concurrentie. Zowel bij ZBO's als bijvoorbeeld ook
fondsen voor goede doelen ontbreekt transparantie, bij de eerste ook nog
deels die controle. Je krijgt dan uitwassen t.o.v. wat de betalers wenselijk
zouden achten. Het is wat zwart-wit wat ik zeg, maar in beginsel heb je
gelijk vind ik.

Fritz