antwoord aan henk vreekamp: Uitnodiging grote samenkomst op 3 juli in Beursschouwburg: hoe kunnen we het exteem-rechtse tij keren?!

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Jun 24 06:06:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

jan van reusel wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> hallo henk,
>
> je hebt gelijk: filosoferen over een strategie, dat
> hebben we inderdaad broodnodig.

Het "cordon sanitaire" werkt vooralsnog, Jan !!

En ja, het is de rechter die oordeelt en veroordeeld en niet
het volk dat rechtspreekt. Dat geeft hooguit haar wensen
aan, mits nergens toe gedwongen.

> we moeten iets origineels en tegelijk iets
> duidelijks/aansprekends bedenken.

Nou Jan, volgens mij hebben jullie het nog best voor elkaar
met dat "cordon sanitaire". Hier hebben we het type VB-er
allang in de regering zitten. Gesteund zelfs door D66.

Laat je nu dus niets wijsmaken. Wij hier zitten er al mee in
bad en plots besmet, of hoor jij er hier nog iemand over?
Behalve dan wat tomatenketchup spuitende (door LPF-ers
gedemoniseerd), of een oud-minister Dijkstal of oud-minister
Pronk?

Gezien Jan, hoe die laatste twee monddood werden gemaakt in
dit pluriforme en graag discuterende Nederland?

Afschaffen van de stemplicht en omzetten in de richting
stemrecht lijkt me een stap in de goede richting.

Daarnaast, hier doen we - vooralsnog wat halfslachtige -
pogingen om het stelsel zelf wat toegankelijker te maken
voor de burger.

Te voorzien van transparantie en meer directe invloed met
daarbij de burger zelf mede-verantwoordelijk. Halfslachtig
zei ik, omdat ook hier het (volkomen onnodige en
misplaatste) verzet wel degelijk aanwezig is om de
burger/kiezer een plaats te geven.

Is dat iets om over te filosoferen? Belangrijker is
natuurlijk 'iets doen', maar dat weten en doen jullie immers al.

Awel, en wa peinst ge der van? :)

Henk Elegeert