No subject

jan van reusel reusel at PI.BE
Sun Jun 20 00:51:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

      artikel uit vlaams dagblad "de morgen" van 19/06
      jos geysels -voorzitter geweest van de vlaamse groenen en een van de
grondleggers van het "cordon sanitaire" rond het vlaams blok- blijft vinden
dat democratische partijen met het vlaams blok geen beleidsafspraken kunnen
maken.

      BRUSSEL Eigen berichtgeving Tom Cochez
      INTERVIEW - JOS GEYSELS VOOR BEHOUD CORDON SANITAIRE

      ‘Op 21 april heeft de rechtbank het Vlaams Blok veroordeeld voor
racisme en het systematisch aanzetten tot haat. Het is niet omdat het Blok
de verkiezingen heeft gewonnen dat we plots de democratie niet meer moeten
beschermen.’ Jos Geysels, voormalig partijleider van Groen! en een van de
geestelijke vaders van het cordon sanitaire, wil over alles praten, behalve
over de pijlers van de democratie zelf. ‘We moeten van mening verschillen,
misschien nu nog meer dan tevoren, maar niet over de bodemkoers van de
democratie. Alstublieft niet daarover.’

      Een van de gevolgen van de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Blok
is dat, ook vanuit progressieve hoek, het cordon sanitaire openlijk in vraag
wordt gesteld. Begrijpt u die reactie?

      Jos Geysels: “Twijfel is de oorsprong van de verlichting. Ik begrijp
dus de reactie, maar ik ben het er absoluut mee oneens. De tekst van het
cordon is zeer strikt: er worden geen akkoorden gesloten of meerderheden
gevormd met het Vlaams Blok. Ofwel blijft die afspraak overeind ofwel niet.
Je kunt niet ‘een beetje’ het cordon doorbreken. Ik heb vooral een probleem
met de onduidelijke uitspraken van de voorbije dagen in die zin. Het cordon
op een kiertje of op een klein kiertje zetten, is onmogelijk.

      Het is ja of neen en niet voor een stukje ja of neen. Ofwel sluit je
een akkoord ofwel niet. Ik wil niemand met de vinger nawijzen. ik heb begrip
voor de vertwijfeling.

      Maar het lijkt me niet verstandig om nu als progressieven onder elkaar
te discussiëren over de grondstroom van de democratie.

      Democratie is een kwetsbare verworvenheid.” De argumentatie tegen het
cordon is pragmatisch van aard. Het Blok in bad nemen, zou het Blok
verbranden en ontmaskeren, is de redenering. “Het cordon is gebaseerd op een
ethische afweging, namelijk dat de democratie niet iets is om in vraag te
stellen of over te leveren aan partijen die de spelregels ervan niet
respecteren. Vasthouden aan enkele principes kan soms vernieuwender zijn dan
de eigen principes veranderen in functie van nieuwe gebeurtenissen. Het is
toch niet omdat het Vlaams Blok de verkiezingen heeft ge wonnen dat de
argumentatie die voorheen gold om het cordon overeind te houden nu plots
niet meer geldig zou zijn? “Ik ben echt bereid om over oplossingen na te
denken. Ik doe dat ook, maar ik wil vragen aan alle democraten om niet te
discussiëren over zaken die behoren tot de grond van de democratie, zoals
het gelijkheidsbeginsel en het niet aanzetten tot haat en racisme.

      Daarover wil ik echt niet soepel zijn.” Bewijst de aanpak in het
buitenland niet dat het mee in bad trekken van extreemrechts een succesvolle
strategie kan zijn? “Het hangt er maar van af hoe je het bekijkt.
Extreem-rechts is in Oostenrijk afgestraft voor regeringsdeelname, maar ik
lees ook dat de partij intussen wel het hele staatsapparaat heeft besmet en
achter de schermen allesbehalve van de kaart is geveegd. Ik hoor hoe men in
Frankrijk zegt: hou het cordon overeind en zorg ervoor dat de verschillende
partijen niet te veel op elkaar gaan gelijken. Zelfs al kijk je door een
pragmatische bril, dan nog zijn de aangehaalde argumenten zeer betwistbaar
en zetten we een stap in het ongewisse.” Snijdt het argument dat het Vlaams
Blok groeit dankzij het cordon hout? “Het is niet de bedoeling van het
cordon om het Vlaams Blok klein te houden of klein te krijgen. Het is wel de
bedoeling om het Vlaams Blok van de macht te houden. Dat is tot op vandaag
zeer goed gelukt. Misschien was het Vlaams Blok zonder cordon nu al ergens
aan de macht. Ik lees en hoor vooral slordig geformuleerde gedachten of
gedachten die tot slordige conclusies leiden.

      Laat die alstublieft niet het glijmiddel worden om de democratie in
gevaar te brengen. Onduidelijkheid is het laatste wat we nu nodig hebben.”
Komt ‘praten met het Vlaams Blok’ ook neer op een afwijzing van het cordon
sanitaire? “Neen. Ik ben bereid om te praten en te discussiëren met het
Vlaams Blok in het parlement of in debatten. Het wordt wel een probleem als
er gepraat wordt met het doel tot een bestuursovereenkomst te komen. Laat
ons focussen op het zoeken naar oplossingen.

      Laat ons zonder taboes een antwoord formuleren op de vraag wat er
allemaal fout gaat, maar laat ons vooral niet morrelen aan de pijlers van de
democratie.” Kan het cordon, na de uitspraken van de voorbije dagen,
overeind blijven of is de doos van Pandora definitief geopend? “Ik ga ervan
uit dat het cordon overeind blijft. Ik ben ook blij met de onverzettelijke
houding van het middenveld (zie kader ) en de duidelijke stellingname van
Groen! (voorzitster Vera Dua stelt dat het cordon door Groen! niet in vraag
wordt gesteld, ToC).

      Als de verkiezingsuitslag is verteerd, moeten we wat mij betreft zelfs
een stap verder zetten en deze gelegenheid gebruiken om het cordon verder te
versterken.

      Ik wil zelf mijn gedachten eerst ordenen, maar ik denk daarbij onder
meer aan de media.” Het Vlaams Blok doet intussen wel alle moeite van de
wereld om het idee te creëren dat de progressieve zijde het cordon heeft
opgegeven.

      Links sloopt zelf het cordon sanitaire, jubelt de partij op haar
website. “Het behoort nu eenmaal tot de technieken van extreem-rechts om de
zaken op te blazen, te veralgemenen en uit de context te rukken. Ik zou het
alleen heel jammer vinden, mocht de partij erin slagen om de progressieve
zijde uit verband te spelen. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat zoiets
niet gebeurt.”