Teletekst: Kabinet ASO executeert mensen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jun 19 14:41:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De meeste van deze missies zijn openbaar bekend.

Waar, Bert?

 > Special forces zijn eenheden
> die in voor bepaalde taken bijzonder getraind zijn. Maar ze zijn vaak ook aan
> operaties toegevoegd voor 'normale' taken (zoals het beveiligen van de
> Nederlandse troepen in Afghanistan en Irak).

Afghanistan is onder VN-vlag. Irak onlangs pas.

> Ze hebben geen 'license to kill',

Er was een andere indruk ontstaan mede naar aanleiding van
een voorval in Irak. Men vroeg zich toen ook onmiddellijk af
wat de (gewelds)instructies waren, remember?

> althans niet buiten de normale geweldsinstructies, ze
> zijn er zelfs bij gebaat zo weinig mogelijk geweld te
> gebruiken, omdat het vaak missies zijn in vijandelijk
> gebied. Nederlandse special forces zijn vooral goed in
> verkenning en het inwinnen van inlichtingen - zo zegt
> men.

Zoals gezegd, er was een andere indruk ontstaan.

> In alle gevallen wordt het parlement ingelicht ("zo snel mogelijk, het liefst
> vooraf, het liefst openbaar"), in sommige gevallen gebeurt dat vertrouwelijk,
> soms aan de fractievoorzitters of aan de commissie inlichtingen- en
> veiligheidsdiensten, soms ook aan de commissie(s) buitenlandse zaken en/of
> defensie.

In sommige gevallen, Bert?
En hoe is dat allemaal geregeld?
En waarom ligt er geen verplichting op het melding maken?
Bv. na 3 maanden door de fractievoorzitters, 4 maanden
openbaar (geannonimiseerd), edoch voor eventuele
(her-)verkiezingen?

> En het zijn dus geen 'geheime moordoperaties'.

Dit kabinet staat niet bekend om zijn hoogstaande waarden en
normen. Ik wil wel aannamen dat het niet de bedoeling is,
maar we zullen het niet echt weten, wel?

 > Denk bijvoorbeeld ook aan het
> oppakken van oorlogsmisdadigers in voormalig Joegoslavië.

Die in Irak is al opgepakt. Zonder in beschuldiging te zijn
gesteld tot op heden.
Lopen daar nog meer oorlogsmisdadigers rond?

> Of de bewuste Eric O. al dan niet tot de special forces behoorde kon trouwens
> niet worden afgeleid uit de informatie van het openbaar ministerie. Dat was
> een suggestie die het NOS-journaal erin legde, maar het stond er niet.

Ze kunnen daar tellen/rekenen? :)
Kom op, Bert.

> Voor het overige heeft het Openbaar Ministerie hier van
> begin tot eind geblunderd, maar het journaal heeft het
> allemaal wel erg 'opgeleukt'.

Je leukt het wel heel erg op, Bert. ;)

Wat zou je er van zeggen dat het bestuur (kabinet)
verantwoordelijk voor de overdracht/overgang op onderdeel
maar ook de politiek en de Eerste Kamer er niet in is
geslaagd om de overgang (Defensie > Justitie) geruisloos te
laten verlopen? Lijkt me wat dichter bij de waarheid liggen,
namelijk. Ook de stellingname van de VVD is ergerlijk in deze.

Heet dat niet het schoonvegen van het eigen straatje, Bert?

Henk Elegeert