24 juni: vervolg TK-overleg software-octrooien

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Jun 18 21:38:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> [...]
> waarvoor octrooi wordt gevraagd niet al eerder ergens is gepubliceerd, en
> dus niet nieuw meer. Het is aan de concurrenten om op basis van de wet (art
> 70 en 75) het geregistreerde octrooi te bevechten, bijvoorbeeld omdat het
> onvoldoende orgineel is, of omdat een ander al voor een soortgelijke
> uitvinding octrooi heeft gekregen. Het is dus niet de overheid die het door
> de wet gegeven monopolie beschermt, maar het is nu overgelaten aan de
> concurrenten.
>
> Dat klinkt toch wat anders dan zoals jij het stelde.

Tjerk, ik moet eerlijk bekennen dat ik van de juridische kant heel
weinig weet. Ik zie op
http://www.acaciatechnologies.com/patents.htm een EP 0566662 patent
staan (volstrekt onleesbaar overigens:
http://swpat.ffii.org/patents/txt/ep/0566/662/) dat schijnbaar voor de
hele EU (incl. Nederland) geldt.

En of er nu een voorschifting door een (semi-) overheids-instelling
plaatsvindt of niet, de rechter bepaalt uiteindelijk de geldigheid en de
financiele consequenties zijn er niet minder om.

De wet van 1995 zie ik dus niet zo'n verschil maken in deze context.

Wat moet ik doen als ik een filmpje wil laten zien over het web, en
Acacia laat een brief bij mij door de brievenbus vallen?

Bart