kritiek op neolib vanuit onverdachte hoek

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Jun 16 23:58:19 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Antid Oto wrote:

> Onverdachte kritiek op de neolibs wordt ook al een tijdje
> gebezigd door econoom Joseph Stiglitz, nobelprijswinnaar en
> ex-Clinton kabinetslid.
>
> http://www.wwnorton.com/catalog/spring03/032439.htm

Globalization and Its Discontents lijkt inderdaad interessant, is een
recent maar heel invloedrijk boek over het onderwerp.

Link is op zich 'blurb'-ware, maar er staat een linkje naar de inleiding
van het boek.

> http://www.3bh.org.uk/IV/Issues/2002/IV345/IV345%2013.htm

De eerste helft van de bespreking is informatief, daarna verschuift het
accent naar de denkbeelden van de auteur van de bespreking.

Op http://www.gsb.columbia.edu/faculty/jstiglitz/ staan wat papers van
Stiglitz zelf, en op amazon.com kun je het boek voor een klein deel lezen.

Maar het is altijd de vraag wie er uiteindelijk met echt baanbrekende
inzichten komen, oudere insiders zoals Stiglitz, hoe briljant ook, of
degenen met een onbevangen blik. Volgens mij meestal de laatsten, hoewel
zij natuurlijk voortbouwen op wat mensen zoals Stiglitz schrijven.