Her-nationalisatie profvoetbal

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jun 15 16:51:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Democs,
>
> Lees bij tijdens het bijhouden van m'n documentatie het eigen onderzoek dat
> Ned-2 informatief tv-programma NETWERK 6 juni uitzond over overheidssteun
> aan het profvoetbal. Dat blijkt explosief gestegen.

Ja, programma heb ik gezien. Vereninging(sleven) die/dat
commerciel wordt uitgebuit, dacht ik toen meteen. Troebele
verhouding tot lokale overheid.

> Vanaf 1992 is er 400 miljoen euro belastinggeld gestoken in de gesponsorde
> eredivisie zonder van overheidswege gedegeleerde bestuurders, doch slechts
> met 'juridische garanties'. Een uiterst zwaktebod dus.

Ondoorzichtige structuur? Wie draagt waar
verantwoordelijkheid voor?

> De laatste anderhalf
> jaar is er zelfs 150 miljoen "ge-investeerd". Van Utrecht ken ik de 45
> miljoen subsidie in de vorm van een "overname" van stadion Galgenwaard.
> Intussen gaan de krankzinnige topsalarissen gewoon door.

Gemeente zit dus met een gedrocht opgescheept, immers verder
aan bijna niemand te verhuren en daardoor als marktpartij
flink onder druk te zetten. Goed gezien van de commerciele
jongens.

> Sommigen zullen dit politieke diefstal noemen onder het mom van
> verzelfstandiging en privatisering.

Privatiseren/verzelfstandigen is toch precies de andere kant
op, Henk?
Een commerciele club heeft behoefte aan een onderkomen en
bouwt daarvoor een stadion. Draagt verder zelf de kosten en
de risico's, toch !?!?

 > Ikzelf constateer nuchter dat de
> neoliberalen gewoon volksbedrog plegen. Her-nationalisatie zonder
> democratische medezeggenschap van de burger.

Marktwerking?

> Brood en spelen leiden kennelijk onvermijdelijk tot een bananenrepubliek.
> En dan heb ik het niet eens over de wekelijkse kosten voor het op de been
> brengen van Mobiele Eenheden.

Elke willikeurige kroegbaas die zoveel hommeles vooroorzaakt
ziet voor zijn deur, kan rekenen op sluiting.

> die als sportfietser vaak slecht onderhouden asfalt treft.

Wil jij nu ook al een 'eigen' stadion? :)
Voetballer Henk, dat had je moeten worden. ;)

Henk Elegeert