Brinkhorst info spoeddebat

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jun 13 16:09:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

J-Pax wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zeg J-Pax, (j. hoek, zo neem ik aan) ik verberg me hier niet
en mijn naam staat voluit te lezen onder bijna al mijn
berichten hier.

Bovendien lees ik wel eens wat, of zoek (met wisselend
succes) uit waar het werkelijk om draait.

 > Mark maar ik heb hier 2 goede oplossingen voor.

Kunst, EZ gooit je dood met speudo-oplossingen. Immers ook
daar is niet vast te stellen of ze (ook werkelijk) zicht
hebben op de gehele bedrijfstak, met alle ins en outs.

Ze hebben hele lijsten met mogelijke oplossingen.

> Ik ben zelf ook al met NDA's bezig geweest, de zgn.
> non-disclosure-agreements, waarbij beide partijen elkaar beloven, op papier,
> dat ze niks van de geopenbaarde ideeen zullen prijsgeven.

(04TP16)
The ICT Agenda of the Netherlands:
better performance with ICT

"
The ICT Agenda of the Netherlands:
better performance with ICT
The ambition

In 2010, Europe aims to be the most dynamic knowledge
economy in the world. Information and communications
technology (ICT)1 plays an important role in this ambition,
which was agreed by the European heads of government. The
Dutch government wants the Netherlands to substantially
improve its performance with ICT. Ultimately, we must be
among the best in Europe. The Netherlands must make better
use of the possibilities offered by ICT and realise improved
economic and social returns from it. At present, to put it
in soccer terms, ‘we do have good players, but we do not
score enough goals’. Our ICT base (the infrastructure,
knowledge position and conditions) is sound,  but we do not
benefit enough from it. The Dutch ICT Agenda2 brings
together various government plans and initiatives. This
report provides a summary. The ICT Agenda does not cover all
the fine things that might be possible in the future, but
starts with what we can achieve right now. The Cabinet will
revise the list of actions each year, and add new topics.
You will find the concrete points for action at the end of
this summary. The full ICT Agenda is available at www.minez.nl.
"

Er is zelfs nog geen spoor van een duidelijke definitie
'kenniseconomie'.

Mag jij weer. :)

> En inderdaad, als kleine zelfstandige trek je dan altijd aan het kortste
> eind.

Ja, vindt je het gek? Die weet zelf niet eens welke
martwaarde zijn 'product' heeft.

 > In die agreements staat altijd iets van , "als wij niet
tot zaken
> kunnen komen, houden wij ons vrij om met andere bedrijven zaken te doen"
> en"mocht het idee in ons bedrijf al uitgevonden zijn, dan houden wij daar
> het recht op"  en dan moet je maar aantonen, dat jouw afgeketste idee, dat
> dan in een ander bedrijf opduikt, of in hetzelfde bedrijf, maar dan als
> eigen idee, van jou afkomstig is.

Hoe weet je of het middel NDA het aangewezen middel is? Op
grond van welke criteria vastgesteld?

 > Hoe vaker je zo'n NDA ondertekent naar
> bedrijven, hoe meer kans je hebt dat er eentje het "zijn eigen idee eerder
> al ontwikkelt" noemt.

Ja, ik wees al op dat gevaar. Punt is, dat je het zelf niet
weet en daarmee 'je marktpositie' al hebt laten vaststellen.

> Het beste zou mij ook lijken, dat hier een waterdicht systeem voor komt, met
> door de regering vastgelegde min. wettelijke teksten, waaruit een nda min.
> moet bestaan, om beide partijen daadwerkelijke garantie te geven, dat hun
> ideeen ook daadwerkelijk wettelijk beschermt worden.

Maar de vraag is, hoe !

> Dus een door de overheid opgestelde standaard voorwaarde voor een nda. waar
> ieder nederlandse zakenpartij/bedrijf zich aan zou moeten houden, en dat de
> garantie geeft voor een "veilig" zakendoen, zonder "dievenloopholes", waar
> het grootste deel van de companies gebruik van maakt, incl. alle
> \Amerikaanse en Australische bedrijven, die ik benaderd heb, toendertijd.

Droom maar lekker verder.

> Ten tweede, en dit heb ik al eens eerder gemaild, zou je beter de 110 mln.
> euro, die de regering wilde gebruiken voor het stimuleren van innovatie in
> Nederland via de subsidiering van grote bedrijven, voor een gedeelte
> reserveren, om een systeem op te zetten waar kleine zelfstandigen en
> individuen, die nu 25.000 euro moeten neertellen voor een patent op europees
> of mondiaal niveau.

Een soort van BKR-regeling, maar dan voor zichzelf
fantastisch vindende kleine zelfstandigen en individuen ?

> Zet een proffesioneel "patentenlevensvatbaarheid-panel" in elkaar, die
> beoordeeld, tegen kostprijs, geen winst(dus een stichting), de marktwaarde
> van een onder geheimhouding aangeleverd idee, zij zoeken, bij voldoende
> marktpotentieel, of de snelste en juiste route voor de ondernemer om een
> patent te krijgen, en ook worden de marktpartijen, die op licentie-basis
> interesse zouden hebben (of voor patentovername), benaderd voor
> onderhandelingen.

Wat in godsnaam heb je daar nu aan? Voorwaarde voor hetgeen
je voorstelt is kennis hebben van de markt/bedrijfstak. Maar
als je die hebt kun je ook zelf wel inschatten wat een
'haalbaar' product is. Zowel voor de grote markt partijen
als voor kleine zelfstandigen en individuen. Kun je zelfs
(zelf?) uitrekenen of het zin heeft een 'product' te gaan
ontwikkelen en of je je kostbare tijd niet zinvoller zou
kunnen besteden.

> Zo breng je hèèl veel losse "bureaula-ideeen", die voor de induvidu zelf
> niet te financieren zijn, tot leven, en geloof mij,

Nou, daar geloof ik dus geen bal van. Voorspelbaar is een
hele grote la waar niemand op zit te wachten.

Weg innovatieve kracht !

[... geknipt, om bedenkers van iedeeen in bescherming te
nemen ;)]
> Met de "id-nl" opzet van de overheid, als stichting, zou je dit soort
> ideeen, na beschouwing, voor de min. kosten kunnnen onderzoeken op
> haalbaarheid, en je zou een enorme generatie van ideeen aanboren, die het
> bedrijfsleven èn de "kleine man" een enorme financiele en innovatieve
> injectie zou geven.

Wederom, voor werkelijke innovatie begin je aan het
verkeerde eind.

Zelfs een hond kan hier het werk doen.

Je zal maar op het idee komen. :)

Henk Elegeert