Varia

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Jun 13 12:56:40 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

J-Pax wrote:

> Wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ach Bart,
>
> Ik wacht nog steeds op het stoppen van de diplomatieke banden met het
> Vaticaan.
>
> hv,u
> -----
> Ach...... ach

O jee shit, je gaat toch niet hier jouw behoefte doen, wel? :)

> Ik wacht nog steeds op de bekrachtiging van de Nederlandse grondwet, waar
> toch duidelijk dat onze staat en religie gescheiden zijn, en blijven,
> terwijl nota bene een regerend kabinetslid daar zijn reet mee afveegt, door
> te eisen dat het zinnetje  'JOODS-CHRISTELIJKE GOD"  in de Europese Grondwet
> opgenomen zou worden, wat in zou moeten houden, dat als staat en religie
> gescheiden
>
> Je JOODS-CHRISTELIJKE KOTS, zul je bedoelen,

Over/tegen wie heb je het hier in godsnaam/eigenlijk?

 > met schoppen tegen de
> Nederlandse Grondwet via Europese achterdeurtjes, jij"Balkend-ende" oftewel
> JACK-ASS!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wil je zijn emailadres?

> Is het volgens de Nederlandse grondwet wel wettelijk toegestaan dat onze
> natie zich zou verbinden met een wet, die linea recta ingaat tegen de
> grondbeginselen van onze eigen staat,

Interessante vraag.

 >  zou die   SCHIJTTEKST     VAN
> JACK-ASS(balkend-ende) opgenomen worden?!?

Welke?

> Dus
>
> Zou interressant genoeg zijn voor een goed spittende jurist.

Dus: Wat dacht je (goed spittende (jurist?)) van trachten op
de hoogte te blijven?

http://www.nos.nl/lijn25/nieuwsartikelen/Bot_grondwet.html
NOS-Nova - Lijn 25 Bot_grondwet

"
Minister Bot van Buitenlandse Zaken verwacht niet dat er
verwijzing naar God komt in de nieuwe Europese grondwet.
Volgens hem sturen de 25 lidstaten aan op een compromis
waarin geen enkele verwijzing staat naar de wortels van de
Europese beschaving.

Een aantal landen, onder aanvoering van Polen en Italië,
pleit al maanden voor een verwijzing naar de
joods-christelijke tradities in de grondwet. Ook premier
Balkenende heeft zich daarvoor uitgesproken, tegen de zin
van de Tweede Kamer overigens.

Vooral Frankrijk verzet zich daar echter tegen een
expliciete verwijzing naar God, omdat dat afbreuk zou doen
aan het seculiere karakter van de Europese Unie.

Compromis
Bot verwijt de tweespalt over de kwestie aan de tekst in de
preambule van de concept-grondwet, die is opgesteld door de
Europese Conventie. Daarin wordt expliciet verweten naar
humanistische tradities. Vooral katholieke landen in Europa
voelden zich daardoor geroepen om te pleiten voor een
verwijzing naar God.

Finland heeft nu een compromis voorgesteld waarin de
preambule helemaal wordt geschrapt. Volgens Bot is de kans
groot dat een meerderheid daarmee akkoord zal gaan. Mogelijk
wordt er wel nog een afzonderlijke 'plechtige' verklaring
aangenomen die verwijst naar beide geestelijke pijlers van
Europa.

De slotonderhandelingen over de grondwet vinden volgende
week plaats tijdens een Europese top in Brussel.
"

Onzinnig verwijt overigens van Bot. Onze vaderlandse
geschiedenis staat bol van de conflicten die terug te voeren
zijn op (de) tweespalt. Of neem het simpele feit van kerk en
staat gescheiden in onze grondwet zelf.

Henk Elegeert