Teletekst: D66 niet in Europarlement

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Jun 11 13:15:16 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Jammer overigens dat D66 weer geen continuiteit laat zien, zo'n congred die
> een nieuwkomer als lijsttrekker kiest, hadden de voltallige leden dat na een
> poststemming zoals voorheen gebruikelijk was, ipv het congres nu vooraf, ook
> zo gedaan? Na het vertrek halverwege van Lousewies had ik toch de een halve
> periode zittende tweede vrouw willen behouden, of staat de lijstrekker haar
> ene zetel alsnog af na haar verlies? Ik vond en vind  haar niet echt goed
> overkomen als lijsttrekker, zoals ze droevig of angstig lijkt te kijken
> steeds werkt toch niet?

Sophie heeft het best redelijk gedaan (we hebben t.o.v. de
TK-verkiezingen geloof ik zelfs nog wat gewonnnen), en ze heeft de
kwalificaties om een goed EP-lid te zijn. Dat Johanna Boogerd er niet
bij zit is natuurlijk erg jammer, ze deed het geweldig.

De campagne was typisch voor D66, niet uitgaand van de kiezer en de
vragen die leven, maar vanuit het eigen politieke wereldje.

Wat leeft zijn vragen zoals: zijn we nog wel baas in eigen land, is het
geen burocratisch geldslurpend wangedrocht vol fraude en zakkenvullerij
daar in Brussel, wordt het niet steeds onbestuurbaarder zodat ambtenaren
nog meer hun eigen gang kunnen gaan?

De burger is nou eenmaal bezorgd over wat er allemaal voor ingrijpends
gebeurt zonder dat hij daar ooit in is gekend.

En D66 zegt: we zijn de enige echt pro-Europese partij.

Dat is nou miscommunicatie. Daar is de kiezer nog helemaal niet aan toe.

Gelukkig heeft D66 nog veel goodwill bij een flink deel van het
electoraat, en het gevaar dat D66 helemaal geen zetel meer zou krijgen
heeft ongetwijfeld veel mensen gemobiliseerd.

Maar het achterwege blijven van het schok-effect van 0 zetels mag niet
verhullen dat D66 structureel mis-communiceert met de kiezer. Iemand als
Lousewies had dat nog op basis van persoonlijke kwaliteiten kunnen
compenseren, maar Sophie is nog lang geen tweede Lousewies.

Bart