Brinkhorst info spoeddebat

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jun 8 21:23:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Beste Henk (Elegeert in dit geval)

Beste Mark,

> Dat HTC project ken ik wel. Is vooral een
> Philipsgebeuren. We zijn als
> Siemens al wat jaartjes langer bezig in Berkeley.... :-)

Ha mooi, we gaan dus (weer) wat beleven op heel korte
termijn? :) Gelukkig, want het is al een poosje heel erg
saai. :(

> ... uiteraard zijn patenten niet heilig en zaligmakend,

Zijn we het daar over eens.

> maar dan zou ik graag een alternatief van je horen
> voordat je ervoor pleit het middel patenten maar
> overboord te gooien.

Ik neem in overweging dat het slechts in enkele gevallen nog
dienstbaar zou kunnen zijn. Veel heeft te maken met het
karakter van ICT zelf. De snelheid waarmee nieuwe
ontwikkelingen zich voordoen, de snelle veranderingen, het
hoort erbij. Patenteren om het patenteren gaat zijn doel
voorbij, want zal uiteindelijk stagnerend gaan werken.
Weg innovaties, en weg(ebbende) kennis.

Je noemt ze ook zelf, en ik stel vast dat de bedrijfstak
niet gebaat is bij beschermingsconstructies middels patenten.

> Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat de tegenstanders van
> softwarepatenten niet verder kijken dan de 'open source'/microsoft
> battle.

Moet je nodig eens wat aan het idee doen, Mark.

> De wereld van de IT-innovaties is gelukkig veel groter.

Precies. En ICT nog groter.

> MAg ik je er tot slot op wijzen dat juist start-up bedrijven gedwongen
> zijn vroeg met de uitvinding te gaan leuren om financieel (vooral qua
> cash-flow) te overleven.

Opnieuw Mark haal je weer een oneigenlijk argument te
voorschijn dat niets met het patenteren te maken heeft, maar
alles met ontwikkelingen in de ICT-branche zelf.

Eigenlijk zeg je, kijk de marge waarin het bedrijf zich
bevindt ten opzichte van de bedrijfstakkolom kan niet
overleven als het niet middels een beschermingsconstructie
(patenteren) overeind wordt gehouden.

Maar zal het 'produkt' daarom uiteindelijk niet toch op de
markt komen? Natuurlijk wel, want of linksom of rechtsom.

> Tel daarbij op dat ze ook het kwetsbaarst zijn
> wat betreft 'jatten' van hun idee(en),

Ja precies, want inherent aan het karakter van de
bedrijfstak. Wat ik al zei. Zelfs het benoemen wat het doet
is voldoende, maar dat rechtvaardigt wat mij betreft niet
een patenteren.

 > want vaak is hun hele
> bestaansrecht gebasseerd op die ene vondst.

Ja, ik begrijp best dat ze allemaal Bill Gates achterna
willen, maar dat zal in de toekomst wel eenmalig blijken.

> Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Je idee verkopen Mark, en dat is inderdaad wat lastiger.
Of wachten (met het risico) op het geschikte moment ... :)

Henk Elegeert